Oljepluggen sitter fast

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Oljepluggen sitter fast

Legg inn av untouch4ble N1021 » 08 mai 2007, 23:40

Jeg tenkte jeg skulle skifte olje på saab'n min for første gang. Og jeg får seriøst ikke løs oljepluggen, det er relativt trangt under bilen og, så jeg får ikke skikkelig grep rundt redskapen. Så eneste løsning jeg ser det er å få den på bukk? Slik at jeg får bedre tak? Har ikke skiftet olje så mange ganger i mitt liv, men aldri opplevd at de ska sitte så forferdelig.

Tips?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 08 mai 2007, 23:44

Sett den på små bukker og legg deg under?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 08 mai 2007, 23:53

Ja sett den på bukk.
Ikke legg deg under hvis du kun har jekket den opp!
Lite koselig å bli klemt flat :wink:
Safety first :!:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 mai 2007, 07:40

Kun rå muskelkraft som gjelder her! De pluggene pleier og sitte som fy! Bruk en lang latmannsarm og ta i! Pass på og skru riktig vei, det er fort gjort og skru feil vei når pluggen sitter bakfram og oppned :wink:

Husk ny plugg når du bytter olje 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 09 mai 2007, 07:53

Og du må bruke 6-kantet pipe og ikke den med 12 spor i. Da går det faktisk an å bruke om igjen pluggen.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2007, 10:49

Ny plugg er vel ikke nødvendig med mindre du ødelegger den, men du bytter selvfølgelig ut kobberskiva. 6-kantet pipe er som White sier et must! Er 13mm hvis den ikke er bytta til noe uoriginalt tjafs.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 09 mai 2007, 13:05

Har du ikke latmann kan du bruke 2 stk 13mm fastnøkler (6 kant).

Den ene på pluggen og den andre på fastnøkkelen for å få bedre kraft.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 09 mai 2007, 16:16

Ingvar N629 skrev:Ny plugg er vel ikke nødvendig med mindre du ødelegger den, men du bytter selvfølgelig ut kobberskiva. 6-kantet pipe er som White sier et must! Er 13mm hvis den ikke er bytta til noe uoriginalt tjafs.
MÅ man bytte kobberskiva også? hva skjer om du bruker den gamle? :roll:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 09 mai 2007, 16:22

daytonabeach skrev:
Ingvar N629 skrev:Ny plugg er vel ikke nødvendig med mindre du ødelegger den, men du bytter selvfølgelig ut kobberskiva. 6-kantet pipe er som White sier et must! Er 13mm hvis den ikke er bytta til noe uoriginalt tjafs.
MÅ man bytte kobberskiva også? hva skjer om du bruker den gamle? :roll:
Jeg bruker skiva to ganger, ikke fordi det er dyrt å bytte den, men fordi jeg er glemsk :roll:
Har vært 100% tett her. Man kan jo også varme opp skiva før man monterer den igjen.
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 09 mai 2007, 16:29

Er dette melk & brød varer hos saab tro? :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 mai 2007, 16:36

Koparbrikker får du vel på eitkvart bilverksted. Er berre å få rette innvendig diameter. Kostar omtrent ingenting. Er en slakk med å bytte koparbrikka ved oljeskift kan en risikere at bilen vil dryppe olje.

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 09 mai 2007, 16:42

Lekkasje vil vi ikke ha, noen som vet hvilken dim jeg skal ha så jeg slipper å skru den ut 2 ganger :lol:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2007, 17:06

Er samme dimensjon på alle saab.

Og ja, det er melk og brød-vare.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 09 mai 2007, 22:51

Jeg bruker acetylenbrenner og varmer kopperskiva til den er rødglødende. Når den er rødglødende hiver jeg den umiddelbart i iskaldt vann, så slipper man å bytte den for hver gang 8)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 09 mai 2007, 22:56

Vet ikke hva som er enklest jeg, få tak i en acetyelenbrenner eller dra på saab :lol:
Hvilken nytte gjør forresten oppvarmingsprosessen?

HURRA! jeg har plutselig fått mer turbotrykk! eeh *kremt* på forumet altså :oops:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Svar