Fullt turbotrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Fullt turbotrykk?

Legg inn av PetterT » 10 mai 2007, 11:06

Noen som vet om det er mulig å få fullt turbotrykk ved lave hastigheter på ng 900?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 10 mai 2007, 11:22

hørtes ugunstig ut.. men det er vel ikke mulig nei.. bilen produserer ikke nok eksos til å kunne gjøre det.. velger jeg å tro..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 10 mai 2007, 11:37

ok. Det er bare litt kjedelig når en gammal 240 nesten henger på i aksen til å begynne med.. :(

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 10 mai 2007, 12:01

Det er justering av GLT det er snakk om da:P

Ikke det mest gunstige nei men mulig. Bech sin 9000 har litt for høyt GLT som resulterer i at bilen napper tidligere.

Johan

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Fult turbotrykk?

Legg inn av Morten-N146 » 10 mai 2007, 12:09

Pp8s skrev:Noen som vet om det er mulig å få fult turbotrykk ved lave hastigheter på ng 900?
Annen styringsboks gjør susen. Blitt brukt tidligere med bra resultat.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 10 mai 2007, 12:50

har veldig lyst på det, men har ikke råd. :( gikk med litt til eu-godkjenning her om dagen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2007, 14:08

Johan N828 skrev:Det er justering av GLT det er snakk om da:P

Ikke det mest gunstige nei men mulig. Bech sin 9000 har litt for høyt GLT som resulterer i at bilen napper tidligere.

Johan
Jaså? Lader den tidligere da?

Du omgår til en viss grad eventuell momentbegrensning som er lagt inn for å spare girkassa, men that's it!
Dessuten funker ikke ladetrykksstyringa som den skal, fordi den "bommer" på makstrykket!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar