kjennes ut som bare bilen har 100 hester... hva skjer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 14 mai 2007, 18:06

Den varme lufta i Drammen du påstår du likte så godt? :D
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 mai 2007, 19:28

sånn går det med forrædere!
Toppakningen? :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 14 mai 2007, 20:08

Eksosanlegget som har tetta seg? Kan skje, skjedde bakerste potta mi... Gikk ikke noe særlig da nei.. :cry:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mai 2007, 21:18

Kan det være DI som trøbler? Har jo vært mange rare feil som har blitt løst med å bytte DI... Kom på mjøstreffet på Gjørvik til helgen, så kan du få låne min til å teste med! ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

kalvin
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 03 mai 2007, 20:10
Sted: Øyer

Legg inn av kalvin » 14 mai 2007, 21:39

Kan være eksosen selv om den er ganske ny...Bestilte nytt 3" anlegg til min å der var den ene potta tett.. :x ..så da gikk den utrolig dårlig..hehe
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 14 mai 2007, 21:40

hvis luftfilteret er tett så vil bilen gå dårligere, men det reiner jeg med du har sjekket :wink:
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 mai 2007, 22:06

hvis du ikkje bytta katten så kan det ver den.
ein kompis hadde 2 tette katta på chevyen sin. den gjekk nesten ikkje på flatmark te slutt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 14 mai 2007, 22:12

Ville bare tipse om hva som skjedde med min 9k.
Dagen før jeg skulle selge den, gikk slangen til intercoolern av...
Skjønte ikke et kvekk... det var som å kjøre lada 1500 GT uten i'en..

Fikk på slangen og stramma slangeklemma litt ekstra.

Kan bemerkes at jeg måtte løsne den av ifbm med bytte av pakning mellom grenrør og turbo... Var vel litt slurvete da jeg monterte det på igjen..

Så... bare et lite tips... el. noe... :wink:

Håper du finner feilen.

mvh

ArntR
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 14 mai 2007, 22:18

For å få sjekket om eksosanlegget er tett, kan det være en ide å skru ut et plugget hull mellom turboen og katten hvis det finnes på 9000, eller evt. skru ut lambdasonda? Hvis anlegget er tett skal det jo i teorien blåse friskt ut det lille hullet?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 14 mai 2007, 22:30

Altfor lav tenning ved turbotrykk? Eller en bensinpumpe som er i ferd med å ta kvelden?
Sist redigert av knut N458 den 14 mai 2007, 22:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 14 mai 2007, 22:30

Daniel N683 skrev:takk for tips.. men at noe på eksossiden skal gå tett over natten kan jeg ikke forstå.

Det kan heller ikke være IC slanger eller lignende da jeg henter ut trykk til turbotrykksmåleren fra innsuget.. og den lader som normalt...
man hører turbosus og at dumpventilen jobber.. så det er trykk (alt er relativt :P) i massevis.. måleren viser også 0.9 bar som før.. :?

Var nettopp ute å kjørte en tur for å teste litt.. ved litt gasspådrag går den fint, men ved halv-full gass er det som om bilen kveles - av for mye luft.. :?:
Hvis du har antydning til hvite plugger er det at den får for lite bensin. Da er det vel enten bensinpumpa som er gåen ellers er det bensitrykksregulatoren. Har hatt samme problemet med 9-5 nå med samme symptomer (da var det pumpa). Hos meg hørte jeg det da pumpa startet at den hadde en liten knurring før den gikk tilnærmet normalt. Hvis det er pumpa har SP forøvrig pumpe for 990,- så du slipper å kjøpe ny hos Saab med tankmåler/armatur for 4000,-.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 17 mai 2007, 10:19

Jeg har fylt V-power noen ganger, merket ikke noen spesiell forskjell med det.
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2007, 10:57

Nå var jo ikke bildene av pluggene så skarpe, men for meg ser det ut som om motoren din går for magert! Det var du som kjøpte bensinpumpe av meg, var det ikke? Lenge siden du byttet bensinfilter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 17 mai 2007, 12:35

Har du sjekket rundt innsug? kan være en vakumslange som er
sprukket eller har hoppet av. (slangen til btr. feks.).

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 mai 2007, 22:02

Feil plugger!! Du har da ikke voldsomt med trim.... BCPR7ES er det som gjelder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar