Politihistorier ...
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Mjees.. da har politiet kontaktet kontaktet den som var innblandet i "kappkjøringen" min.. (se noen sider tilbake i denne posten) og de har innkalt han til retten for forlengelse av førerkortbeslaget...
Jeg har ikke hørt noe, men regner med jeg får samme beskjed i dag.
MUUUU sier jeg bare.. (sånn skuffende lyd)
Jeg har ikke hørt noe, men regner med jeg får samme beskjed i dag.
MUUUU sier jeg bare.. (sånn skuffende lyd)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Kjipe greier det der. ER vel ikke alltid lett å holde foten stille i en saab.. (må vel være den eneste gode grunnen til å IKKE ha en turbo...) mager trøst.
Jeg er dessverre nødt til å kjøre pent. Er tross alt svært avhengig av lappen. Jobber jo med Bilutleie og 90% av min dag består jo i bilkjøring...
Bittert, men får vel ta det rolig da.
Jeg er dessverre nødt til å kjøre pent. Er tross alt svært avhengig av lappen. Jobber jo med Bilutleie og 90% av min dag består jo i bilkjøring...
Bittert, men får vel ta det rolig da.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Hvordan gikk det seg til når de ikke hadde noen målinger på deg? Kan du forklare litt nærmere?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Gah.. skulle scannet brevet.. men har ikke scanner.. men kan oppsumere litt...
I henhold til instruks for bruk av speedometer ved fartskontroll skal politiet forevisse seg om avstanden til kontrollobjektet er konstant eller økende, og farten skal avleses på speedometer med største nøyaktighet over en strekning på ca. 300-500 meter. Videre skal den avleste hastighet korrigeres mot en speedometerattest for vedkommende speedometer, og det skal fra den korrigerte hastighet trekkes en sikkerhetsmargin på minst 5 km/t.
Det framgår av rapport om speedometerkontroll i dok 05 at kontrollmåling av speedometeret viste at der sikkerheten på tjenestebilen ble avlest som 150 km/t, viste lasermålingen inkl. 3 km/t sikkerhetsmargin en hastighet mellom 139 - 142 km/t. Når det så trekkes fra de foran nevnte 5 km/t i ekstra sikkerhetsmargin, tilsier speedometerkontrollen at politiets tjenestebik som over en strekning på ca. 250 - 330 meter fulgte etter siktede og hans kompis, holdt en hastighet på minimum 134 km/t i 70-sonen. Om avstanden på målestrekningen skulle settes til 250 meter, vil speedometermålingen likevel kunne legges vekt på til tross for at instruksens krav sier ca. 300 - 500 meter - jfr. også høyesterettspraksis hvor fartsmålinger har blitt lagt til grunn tross for instruksavvik, men hvor dog ut fra en totalvurdering kunne bli spørsmål hvorvidt hastigheten som kan legges til grunn må settes noe under det den ellers ville blitt beregnet til om målestreknigen hadde vært på et sikkert minimum av ca. 300 meter.
Dersom siktede straffes i henhold til siktelsen, vil førerretten etter forskrift om tap av retten til å føre motorvogn kunne bli tapt i mellom 17 - 20 månder ved fartsovertredelse mellom 129 - 134 km/t i 70-sone. Intervallet derunder med fartsovertredelse mellom 126 - 129 km/t i 70-sone vil medføre en tapstid på mellom 15-17 månder. Påtalemyndigheten mener at en tapstid på 15 månder minimum må være påregnelig i denne saken, under henvisning til sakens dokumenter.
Foretatt beslag av førerkort anses ikke som et uforholdsmessig inngrep.
Politiet ber derfor om at det avsies kjennelse for at midlertidig tilbakekall av førerretten og førerkortbeslag innil straffesaken er avgjort.
I henhold til instruks for bruk av speedometer ved fartskontroll skal politiet forevisse seg om avstanden til kontrollobjektet er konstant eller økende, og farten skal avleses på speedometer med største nøyaktighet over en strekning på ca. 300-500 meter. Videre skal den avleste hastighet korrigeres mot en speedometerattest for vedkommende speedometer, og det skal fra den korrigerte hastighet trekkes en sikkerhetsmargin på minst 5 km/t.
Det framgår av rapport om speedometerkontroll i dok 05 at kontrollmåling av speedometeret viste at der sikkerheten på tjenestebilen ble avlest som 150 km/t, viste lasermålingen inkl. 3 km/t sikkerhetsmargin en hastighet mellom 139 - 142 km/t. Når det så trekkes fra de foran nevnte 5 km/t i ekstra sikkerhetsmargin, tilsier speedometerkontrollen at politiets tjenestebik som over en strekning på ca. 250 - 330 meter fulgte etter siktede og hans kompis, holdt en hastighet på minimum 134 km/t i 70-sonen. Om avstanden på målestrekningen skulle settes til 250 meter, vil speedometermålingen likevel kunne legges vekt på til tross for at instruksens krav sier ca. 300 - 500 meter - jfr. også høyesterettspraksis hvor fartsmålinger har blitt lagt til grunn tross for instruksavvik, men hvor dog ut fra en totalvurdering kunne bli spørsmål hvorvidt hastigheten som kan legges til grunn må settes noe under det den ellers ville blitt beregnet til om målestreknigen hadde vært på et sikkert minimum av ca. 300 meter.
Dersom siktede straffes i henhold til siktelsen, vil førerretten etter forskrift om tap av retten til å føre motorvogn kunne bli tapt i mellom 17 - 20 månder ved fartsovertredelse mellom 129 - 134 km/t i 70-sone. Intervallet derunder med fartsovertredelse mellom 126 - 129 km/t i 70-sone vil medføre en tapstid på mellom 15-17 månder. Påtalemyndigheten mener at en tapstid på 15 månder minimum må være påregnelig i denne saken, under henvisning til sakens dokumenter.
Foretatt beslag av førerkort anses ikke som et uforholdsmessig inngrep.
Politiet ber derfor om at det avsies kjennelse for at midlertidig tilbakekall av førerretten og førerkortbeslag innil straffesaken er avgjort.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Tja.. de har jo mange motoralternativer.. men CRX kommer jo utelukkende med VTEC så vidt jeg vet..ParADigM N558 skrev:Edward N812 skrev:CRX = Civic Renaissance Model X (Honda automobile model)
samme om det er civic eller crx uansett vel, samme motoren
Når det er sagt.. så er VTEC Turbo det artigste jeg har vært med på

aaaah. synd å si det altså, men crx er adskillig mer vanlig uten v-tec enn med

vanlig v-tec sugemotor er gøy det og

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Neida, det gjør de ikke. Har en kamerat som har vanlig CRX, og drømmer om VTEC.ParADigM N558 skrev:Tja.. de har jo mange motoralternativer.. men CRX kommer jo utelukkende med VTEC så vidt jeg vet..
--
Saken din stiller seg nok ganske annerledes når de faktisk har noen målinger på dere. Kjedelig sak det der.
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Joda... vanskelig å bøffe med politiets jus. Hvem blir trodd?? Politimannen, eller den unge "uskyldige" som kjører Saab Turbo...
I utgangspunktet mener jeg at de som råkjører noe hinnsides fortjener å bli tatt (les bmw-historien lenger bak i tråden). Men samtidig så unner jeg ingen klubbkamerater den skjebnen. (litt dobbeltmoral her), men oss Saabister er født med en turbo på navlestrengen...
Øøøøhn, Pyssssssjh, Øøøøøhn, Pyssssssjh.
-Gisle
I utgangspunktet mener jeg at de som råkjører noe hinnsides fortjener å bli tatt (les bmw-historien lenger bak i tråden). Men samtidig så unner jeg ingen klubbkamerater den skjebnen. (litt dobbeltmoral her), men oss Saabister er født med en turbo på navlestrengen...
Øøøøhn, Pyssssssjh, Øøøøøhn, Pyssssssjh.
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg snek meg med nød og neppe unna ny bot i dag, takket være at jeg holdt blikket langt frem.
Hadde akkurat seget forbi en lastebil, og lå et stykke over fartsgrensen, gadd ikke slite bremser for å komme meg nedover igjen.
Plutselig ser jeg en kar med refleksvest og fotografiapparat på stativ i veikanten 3-400 meter lenger frem, og det ringer et par bjeller... Jeg bremser hardt, og legger med i 80 blank. Blir vinket inn rundt neste sving, og tenker at jaja, om de målte i forbikjøringen blir det vel enda en solid bot... Men neida, de skulle bare kjefte litt, for de hadde målt meg til rett over 80, men ikke nok til bot. De hadde derimot sett bremsingen, og var nok litt gretne for at de ikke fikk skrive bot gitt! 
Edit: Jeg kunne trøste mannen med at jeg fremdeles betaler på den forrige da, men tror ikke han ble noe blidere av det.
Hadde akkurat seget forbi en lastebil, og lå et stykke over fartsgrensen, gadd ikke slite bremser for å komme meg nedover igjen.


Edit: Jeg kunne trøste mannen med at jeg fremdeles betaler på den forrige da, men tror ikke han ble noe blidere av det.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen