Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Legg inn
av ArntR N315 » 14 mai 2007, 22:12
Ville bare tipse om hva som skjedde med min 9k.
Dagen før jeg skulle selge den, gikk slangen til intercoolern av...
Skjønte ikke et kvekk... det var som å kjøre lada 1500 GT uten i'en..
Fikk på slangen og stramma slangeklemma litt ekstra.
Kan bemerkes at jeg måtte løsne den av ifbm med bytte av pakning mellom grenrør og turbo... Var vel litt slurvete da jeg monterte det på igjen..
Så... bare et lite tips... el. noe...
Håper du finner feilen.
mvh
ArntR
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 14 mai 2007, 22:18
For å få sjekket om eksosanlegget er tett, kan det være en ide å skru ut et plugget hull mellom turboen og katten hvis det finnes på 9000, eller evt. skru ut lambdasonda? Hvis anlegget er tett skal det jo i teorien blåse friskt ut det lille hullet?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 14 mai 2007, 22:30
Altfor lav tenning ved turbotrykk? Eller en bensinpumpe som er i ferd med å ta kvelden?
Sist redigert av
knut N458 den 14 mai 2007, 22:40, redigert 1 gang totalt.
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 14 mai 2007, 22:30
Daniel N683 skrev:takk for tips.. men at noe på eksossiden skal gå tett over natten kan jeg ikke forstå.
Det kan heller ikke være IC slanger eller lignende da jeg henter ut trykk til turbotrykksmåleren fra innsuget.. og den lader som normalt...
man hører turbosus og at dumpventilen jobber.. så det er trykk (alt er relativt

) i massevis.. måleren viser også 0.9 bar som før..
Var nettopp ute å kjørte en tur for å teste litt.. ved litt gasspådrag går den fint, men ved halv-full gass er det som om bilen kveles - av for mye luft..

Hvis du har antydning til hvite plugger er det at den får for lite bensin. Da er det vel enten bensinpumpa som er gåen ellers er det bensitrykksregulatoren. Har hatt samme problemet med 9-5 nå med samme symptomer (da var det pumpa). Hos meg hørte jeg det da pumpa startet at den hadde en liten knurring før den gikk tilnærmet normalt. Hvis det er pumpa har SP forøvrig pumpe for 990,- så du slipper å kjøpe ny hos Saab med tankmåler/armatur for 4000,-.
-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 17 mai 2007, 10:19
Jeg har fylt V-power noen ganger, merket ikke noen spesiell forskjell med det.
04' 9-3ss 1.8t
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 17 mai 2007, 10:57
Nå var jo ikke bildene av pluggene så skarpe, men for meg ser det ut som om motoren din går for magert! Det var du som kjøpte bensinpumpe av meg, var det ikke? Lenge siden du byttet bensinfilter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
SaaBent N442
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
Legg inn
av SaaBent N442 » 17 mai 2007, 12:35
Har du sjekket rundt innsug? kan være en vakumslange som er
sprukket eller har hoppet av. (slangen til btr. feks.).
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 17 mai 2007, 22:02
Feil plugger!! Du har da ikke voldsomt med trim.... BCPR7ES er det som gjelder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Legg inn
av ArntR N315 » 17 mai 2007, 22:23
Tor N12 skrev:Feil plugger!! Du har da ikke voldsomt med trim.... BCPR7ES er det som gjelder.
BCPR7ES-11 mener du vel??
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 18 mai 2007, 02:01
Trebger ikke være BCPR7ES-11, kan godt være BCPR7ES, men på de siste så må man justere gnistgapet selv (skulle kansje ha sagt det) -11 betyr at pluggen har 1.1mm gnistgap.
BCPR8 skal man kun bruke ved HØYE effektuttak...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 22 mai 2007, 00:54
Vel, som du kanskje ser i vpower tråden er du ikke eneste med dårlig erfaring på det området.... Er jo så mange forskjellige erfaringer, kan nesten høres ut som enkelte biler rett og slett ikke takler den, og noen går bedre...?
Kan jo være som du sier at det renser opp, men jeg for min del kjørte gjennom dyserens for kort tid siden så tviler på at det har hatt den innvirkningen hos meg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1