vibrering ved akselerasjon på 900'en
Moderator: Moderatorer
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
vibrering ved akselerasjon på 900'en
merket i dag at eg får vibrering i rattet på 900'en under akselerasjon.
dette gjelder rett fram men merkes best i venstre sving.
girspaken har og ein tendens te å dansa litt.
ane eg et defekt motorefeste ellår kan det ver någe aent?
dette gjelder rett fram men merkes best i venstre sving.
girspaken har og ein tendens te å dansa litt.
ane eg et defekt motorefeste ellår kan det ver någe aent?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
e det någen av motorfestå som ryker oftere enn de andre?
kossen sjekke eg de?
kossen sjekke eg de?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Skal det være noe slakke på medbringerene?
Jeg har samme problemet som Frode, og jeg demonterte høyre hydrauliske motorfeste for at det så ut som at gummien var revnet, og at motoren var lett å rugge fra side til side. Men gummien var hel og den var like tung å trykke inn som et annet hydrauklisk feste jeg har fra en turbomotor. På den motoren var det fremre hydrauliske festet revnet i 2 deler. Jeg forstår ikke virkemåten til de hydrauliske festene, de demper ikke småbevegelser noe særlig. Kan de bli utslitte i "hydraulikkdelen" slik at de må byttes, selv om de ser hele ut?
Har sjekket etter slakke i ytre og indre drivknuter. Alt var tight utenom de nevnte medbringerene. De slarket opp og ned så mye at jeg både så og kjente bevegelse. De står i lagre i lagerhuset, kan de være slitt. Kassa har antagelig gått 200 000 km på samme olja fordi noen på Saab-fabrikken i sin visdom har fjernet tappepluggen og plombert hullet
Selvfølgelig var det første jeg gjorde å suge opp og bytte olja, i den grad den svarte væska kunne kalles olje.
Min teori på problemene er at slakk i medbringere og tripod gjør at det oppstår ubalanse i drivakslene som setter motoren i vibrasjon. Den forplanter seg via girstanga til girspaken og via motorfestene til karosseriet. Det er mest vibrasjoner rundt 60-70 km/t på min bil. Har ikke vært plaget med vibrasjoner i rattet.
Alt dette gjelder den nye bruksbilen.
Jeg har samme problemet som Frode, og jeg demonterte høyre hydrauliske motorfeste for at det så ut som at gummien var revnet, og at motoren var lett å rugge fra side til side. Men gummien var hel og den var like tung å trykke inn som et annet hydrauklisk feste jeg har fra en turbomotor. På den motoren var det fremre hydrauliske festet revnet i 2 deler. Jeg forstår ikke virkemåten til de hydrauliske festene, de demper ikke småbevegelser noe særlig. Kan de bli utslitte i "hydraulikkdelen" slik at de må byttes, selv om de ser hele ut?
Har sjekket etter slakke i ytre og indre drivknuter. Alt var tight utenom de nevnte medbringerene. De slarket opp og ned så mye at jeg både så og kjente bevegelse. De står i lagre i lagerhuset, kan de være slitt. Kassa har antagelig gått 200 000 km på samme olja fordi noen på Saab-fabrikken i sin visdom har fjernet tappepluggen og plombert hullet

Selvfølgelig var det første jeg gjorde å suge opp og bytte olja, i den grad den svarte væska kunne kalles olje.
Min teori på problemene er at slakk i medbringere og tripod gjør at det oppstår ubalanse i drivakslene som setter motoren i vibrasjon. Den forplanter seg via girstanga til girspaken og via motorfestene til karosseriet. Det er mest vibrasjoner rundt 60-70 km/t på min bil. Har ikke vært plaget med vibrasjoner i rattet.
Alt dette gjelder den nye bruksbilen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Uff, Frode, jeg er ikke like kjapp å skrive som du, så jeg så ikke spørsmålet ditt mens jeg skrev forrige innlegg. Der ser du jeg lurer på det samme, og jeg lurer nå på om du har hydrauliske fester rundt hele motoren. Det er litt rart på min bil, høyre og venstre er hydrauliske, mens det fremre er vanlig rundt gummifeste!?.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
ut i fra speedparts sin deleliste så er alle mine motorfester hydrauliske.
min far e gammel saab mekaniker og han mente det kunne være ytre drivknute ellår motorfeste. han tenkte spesielt på det fremre og at det kanskje hadde løsnet. han trodde det var en gjennomgående bolt på det.
må bare få legge til at han sluttet å skru saab tidlig på -80 tallet så han husker kanskje feil
det jeg er interresert i er hvordan man "feilsøker" motorfester. må jo gå an å teste de mens de er montert.
hva menes med indre drivknut? er det den som kalles for medbringer og drivakslingen går inn i?
er det farlig å kjøre med?
ved normal kjøring er det ingen problem. girspaken danser litt men ingen risting i rattet
min far e gammel saab mekaniker og han mente det kunne være ytre drivknute ellår motorfeste. han tenkte spesielt på det fremre og at det kanskje hadde løsnet. han trodde det var en gjennomgående bolt på det.
må bare få legge til at han sluttet å skru saab tidlig på -80 tallet så han husker kanskje feil

det jeg er interresert i er hvordan man "feilsøker" motorfester. må jo gå an å teste de mens de er montert.
hva menes med indre drivknut? er det den som kalles for medbringer og drivakslingen går inn i?
er det farlig å kjøre med?
ved normal kjøring er det ingen problem. girspaken danser litt men ingen risting i rattet
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Høyre indre knute lever hardt på turboene, det er kun få cm fra eksosen til belgen rundt denne, så de sprekke lett og da forsvinner fettet inne i medbringen. Se om det er mye søl rundt der, og om belgen er hel.
Du kan også vippe av belgenog sjekke om det har blitt slitt spor inne i den. Bare å skru av slangeklemma som holder den på plass, og så kjenner du innover kanten om de fortsatt er rette.
Motorfestene kan du få en til å hjelpe deg og kikke på. En ser om motoren flytter seg mens den andre, med brekket på forsøker forsiktig å slure igang på 1. gir og i revers. Motoren skal flytte seg litt, men ikke mye.
Du kan også vippe av belgenog sjekke om det har blitt slitt spor inne i den. Bare å skru av slangeklemma som holder den på plass, og så kjenner du innover kanten om de fortsatt er rette.
Motorfestene kan du få en til å hjelpe deg og kikke på. En ser om motoren flytter seg mens den andre, med brekket på forsøker forsiktig å slure igang på 1. gir og i revers. Motoren skal flytte seg litt, men ikke mye.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Stålbøyla som det fremre motorfestet er festa mot girkassa i sprekker gjerne pga utmatting. Feilkonstruksjon spør du meg, den har en lite gunstig form mtp sprekkdannelser.
Kan være verdt å sjekke, den er iaf ganske enkel å bytte.
Kan være verdt å sjekke, den er iaf ganske enkel å bytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
glømte å preisera i fysta innlegget at det gjelde ved pådrag i venstre sving og bånn hylert rett fram.
ved normal kjøring merke eg ingenting verken i sving ellår rett fram.
skal sjekka motorfestene i dag hvis eg får mulighet.
og900turbo: på http://www.elkparts.com har de motorfester te ein rimelig pæng.
du må plussa på frakt og moms då.
de selger også tripod/indre drivknute. har ikkje funnet den andre plassa.
eg e litt forvirra. i EPC så står indre drivknute oppført som medbringar. meine då den med de 3 kulene på (tripod)
ka hette då den koppen som denna ska inni?
eg trodde det va den som hette medbringar
i følge min far så blir det ved slitsasje slitt spor i denne koppen som kan føre til disse symptomene. et gammalt triks va å bytta om på høyre og venstre sia.
går det an å få tak i disse nye? (koste sikkert ein fot og ein arm
)
eg vett det e forskjell på de i forhold teårsmodella. fra kaffor någen årsmodella passe de å min? -87 og nyare?
vil det hjelpa å bare skifta denne tripod'en?
Ingvar N629: ska sjekka den stålplatå. vett ikkje kossen den ser ut ennå men bør vel kanskje konna få lagd ei ny hos ein blikkenslager ellår lign.
ved normal kjøring merke eg ingenting verken i sving ellår rett fram.
skal sjekka motorfestene i dag hvis eg får mulighet.
og900turbo: på http://www.elkparts.com har de motorfester te ein rimelig pæng.
du må plussa på frakt og moms då.
de selger også tripod/indre drivknute. har ikkje funnet den andre plassa.
eg e litt forvirra. i EPC så står indre drivknute oppført som medbringar. meine då den med de 3 kulene på (tripod)
ka hette då den koppen som denna ska inni?
eg trodde det va den som hette medbringar

i følge min far så blir det ved slitsasje slitt spor i denne koppen som kan føre til disse symptomene. et gammalt triks va å bytta om på høyre og venstre sia.
går det an å få tak i disse nye? (koste sikkert ein fot og ein arm

eg vett det e forskjell på de i forhold teårsmodella. fra kaffor någen årsmodella passe de å min? -87 og nyare?
vil det hjelpa å bare skifta denne tripod'en?
Ingvar N629: ska sjekka den stålplatå. vett ikkje kossen den ser ut ennå men bør vel kanskje konna få lagd ei ny hos ein blikkenslager ellår lign.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Noen som har prøvd å bestille fra Elkparts? Hvor mye kommer i tillegg på de oppgitte prisene? Jeg tenker på mva, toll, frakt, gebyr osv.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har aldri kjøpt i fra Elkparts.og900turbo skrev:Noen som har prøvd å bestille fra Elkparts? Hvor mye kommer i tillegg på de oppgitte prisene? Jeg tenker på mva, toll, frakt, gebyr osv.
det som komme i tillegg e frakt og moms.
hvir du regge deg på siå deiras og legge det du vil ha i handlekurven så tror eg du får sluttsummen inkl alt. iallefall inkl frakt.
moms e jo 25% av totalsummen hvis den ikkje e medregna.
Sist redigert av Frode N073 den 21 mai 2007, 16:14, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
tok ein rask sjekk av motorfestår og de virka te å ver i orden.
så då e det nok drivverket som må få seg ein øvehaling snart
men det blir ikkje før itte saabfestivalen
så då e det nok drivverket som må få seg ein øvehaling snart

men det blir ikkje før itte saabfestivalen
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Sitter og leser i verkstedhåndboka til Saab 99 om drivakselknuter. Der står det: " Den indre drivknuten består av en medbringer som er lagret med kulelager i differensiallagersetet og forbundet med differensialhjulene med splines" Videre står det: "Utad er medbringeren utformet som en hylse hvor det er utformet uttak for den indre drivakselens tre-lagrede drivknute. Knuten som er utstyrt med nålelager, kan under kjøring skyves aksielt inn i medbringerhylsa samtidig som den er leddbar" Dette er tvetydig, da de først har medbringeren med i drivknutebegrepet, og etterpå kaller tripoden for selve drivknuten. Jeg foreslår at vi her på forumet definerer at det vi kaller den indre drivknuten er systemet: Medbringer fast i girkassa og tripod fast i drivakselen.Frode N073 skrev:
eg e litt forvirra. i EPC så står indre drivknute oppført som medbringar. meine då den med de 3 kulene på (tripod)
ka hette då den koppen som denna ska inni?
eg trodde det va den som hette medbringar![]()
Det er naturlig for meg å se på begge disse delene tilsammen som en drivknute.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
hmm. ikkje domt.
det må jo uansett demonteras og då finne du jo ud ka som evt e slitt.
men så tebage te spørsmålet mitt.
kor får me tak i nye skål som tripoden ska oppi?
e det å få tak i nytt ellår må me ud på bruktmarkedet?
evt ka koste dette?
i og med at mine motorfestår såg bra ut( i mine øyne) så regne eg med at det e drivknuten så tulle.
det må jo uansett demonteras og då finne du jo ud ka som evt e slitt.
men så tebage te spørsmålet mitt.
kor får me tak i nye skål som tripoden ska oppi?
e det å få tak i nytt ellår må me ud på bruktmarkedet?
evt ka koste dette?
i og med at mine motorfestår såg bra ut( i mine øyne) så regne eg med at det e drivknuten så tulle.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt