Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 20 mai 2007, 11:36
Sliter litt med at den ene medbringeren min lekker

Problemet er at det ikke er i nærheten av damasken, men på andre siden der det er en slags stål hylse klemt over
Har tenkt litt på å prøve å tette den, men vet ikke helt hvordan og om det er serlig lurt.
Noen inspill?
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 21 mai 2007, 18:33
Noen som har noen formening om hvordan pakningssilikon vil fungere på å tette det her? Medbringeren er ellers i kjempeform uten noe serlig slitasje. Men så er det den forbanna lekkasjen

Ingen som har opplevd noe lignende?
Har også tenkt på å klemme stålet fast med en eksosklemme, men er litt bekymra for at det vil skape vibrasjoner da det ikke blir likevekt
Tips mottas

-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 21 mai 2007, 18:53
De eneste kreftene som påvirker medbringerdekselet er jo mansjetten som er klemt fast rundt det. Og den er jo klemt rundt drivakselen også. Så tettingen trenger ikke å være så veldig sterk, det er nok at den tetter. Problemet blir vel heller å få rengjort godt nok mellom medbringeren og dekselet for gammel grease, slik at tetningsmassen fester seg. Får du blåst og vasket det rent der ville jeg prøvd å klemme inn festemasse rundt som tetting. Kanskje sikret med en slangeklemme rundt etterpå. Når det gjelder ubalanse er det bare å sette strammemekansimen på motsatt side av den på mansjetten, så får du balansert medbringeren bedre enn orginalt

Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 21 mai 2007, 22:36
Genialt

Da får jeg prøve med noe trykkluft og pakningssilikon. Noen som har dårlige erfaringer med biltema sin? Leste også i min nye bentely bok at det skal være et spesielt fett i den indre drivknuten. Noen som har brukt det?

-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 21 mai 2007, 23:03
Eliah skrev:Genialt

Da får jeg prøve med noe trykkluft og pakningssilikon. Noen som har dårlige erfaringer med biltema sin? Leste også i min nye bentely bok at det skal være et spesielt fett i den indre drivknuten. Noen som har brukt det?

Brukt drivknutefett.. fra biltema tror jeg..
Styrer med DAB og AUX