3" eksos på og 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

3" eksos på og 900

Legg inn av janerik171187 » 22 mai 2007, 06:25

skal lage 3" eksos på bilen min nå

lurte på åssen dere andre som har 3" har løst det å komme seg over "kardangen" ser veldig trangt ut når jeg titta der i går,
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 22 mai 2007, 08:04

Vist det er og900 du har, og skal kjøpe JT fra Speedparts, så går det helt flott. Men som med alle uoriginale eksosannlegg som jeg har hatt så må man være flink å montere for å ungå ulyder fra rør som slår på forskjellige plasser under bilen. Prøv deg frem, det er iallefall plass over akslingen bake. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 22 mai 2007, 11:52

Det er jo "kardangbøyer" å få kjøpt rundt om kring. Simons har f.eks. Det blir selt på bl.a. Bilxtra


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 22 mai 2007, 19:01

Vegard_Skaten skrev:Det er jo "kardangbøyer" å få kjøpt rundt om kring. Simons har f.eks. Det blir selt på bl.a. Bilxtra


Vegard
har bestilt en fra bilxtra (henter den imorra så ser åssen den passer da)

men den gamle (org) har jo flere bøyer enn en ettermarkedskardangbøy, ikke bare over aksel men litt sidelengs også
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 22 mai 2007, 19:16

Litt av grunnen til at jeg anbefalte settet til speedparts :wink: Blir nok litt knotete å få til uten, men alt går :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 22 mai 2007, 19:18

Eliah skrev:Litt av grunnen til at jeg anbefalte settet til speedparts :wink: Blir nok litt knotete å få til uten, men alt går :wink:
for dyrt for en fattig lærling :P
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 22 mai 2007, 20:48

Min erfaring er at 3`` JT-anlegg passer bra på OG900. Men monteringen er viktig:

Siden OG 900 er lav (særlig turbo/aero eller etter evt. senking) og da anlegget bygger mer enn originalt, vil man ha det lengst mulig opp fra asfalten, men kommer det for nærmt bilen, blir det klirring og ulyd.

Jeg måtte "senke" anlegget flere ganger før det gikk helt klar.

Når det gjelder problemet med bøyen over bakakslingen, fikk jeg problemer med at anlegget tok borti pga sidelengs bevegelse under kjøring. Det er trangt mot begge sider her bak, og anlegget kan ta borti flere steder.

Det tok borti festet for staget på bakakslingen. Jeg monterte et ekstra gummifeste helt bak som holdt anlegget mot venstre og bort fra stagfestet. Måtte også montere et ekstrafeste som jeg skrudde på selve staget bak, dette holder anlegget mot høyre, for å unngå at lenkarmen på bakakslingen dunker oppi anlegget i kraftige humper. I tillegg er det viktig her bak at anlegget ikke ligger an mot bensintanken; det kan ligge nært inntill men må ikke ta borti.

Oppsummering:
Anlegget for langt mot venstre: tar borti lenkarm på bakaksling.

Anlegget for langt mot høyre: tar borti feste for stag på bakaksling og bensintank.

Nå fungerer anlegget bra på min bil, men det fungerte meget dårlig før jeg fikk festet det slik som beskrevet.

Svar