Hva er symptomene på gåen toppakning OG9-3?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 13 sep 2006, 20:08

Du må fortelle nybegynneren "hvor og hva" DI-kassetten er...?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 sep 2006, 20:11

KarsteN536 skrev:Du må fortelle nybegynneren "hvor og hva" DI-kassetten er...?
Den carbon saken på bildet.... Sitter endel skruer der oxo :wink:

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 13 sep 2006, 20:12

KarsteN536 skrev:Du må fortelle nybegynneren "hvor og hva" DI-kassetten er...?
Det er den kasetten som er festet med 4 skruer midt inne i toppdekselet. Den er sort hos deg og det står vel "Direct Ignition" på den (DI).

M
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 13 sep 2006, 20:17

Ja, men jeg tok av den kassetten og jeg var helt nede med pluggene. Jeg fikk ikke "toppen" enkelt for det. Alle skruene (tror det var 16 lange torx og 4 mindre torx på DI) var ute men allikevel fikk jeg ikke løftet toppen. Jeg prøvde forsiktig med skrujern men fikk ikke løftet den av.

Jeg tenker mer i tips av hvor jeg skal løfte den fra og hvor vi kan få tak fra.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2006, 21:16

Når du har løsnet de 16 boltene på ventilkåpa skal den være løs. Det som kan gjøre at den allikevel sitter, er at det kan ha vært brukt pakningssilikon i tillegg til gummipakninga. Det er bare å ta i, men ikke bruk skrujern, da du kan lage hakk og riper som gir deg lekkasje seinere hvis du er uheldig (alu). Du kan eventuelt gi den en kakk sideveis (bruk håndmakt, ikke hammer) slik at silikonen slipper. Jeg vil anbefale deg å bruke pakningssilikon på ventilkåpa når du skal sette den på igjen også, så det ikke begynner å lekke. Ha på i alle buer og i hjørnene, iallfall. Og fjern rester av all gammel silikon først!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 13 sep 2006, 21:19

Takk.. Det var noe slik jeg ville høre... Jeg har egentlig prøvd dette, men den sitter j*vlig godt.... Jeg får prøve igjen i morgen med større mot og mer tålmodighet...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2006, 21:32

Hvis den sitter j***g godt er det sikkert noe som ligger inntil og holder igjen! Sjekk det så du ikke ødelegger noe..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 15 okt 2006, 02:40

Hvordan gikk det Karsten? Jeg er litt interessert ettersom jeg har kommet i samme uføre og er like uerfaren på området som du tydligvis var når du satte i gang.. Gikk det bra?
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 15 okt 2006, 16:43

Jeg fikk ikke av toppen. Eller jeg turde ikke ta til skikkelig. Jeg satt den inn til en mekaniker som har gjort det før og nå er toppen etterdradd. Jeg så når han gjorde det og det er noe man skal klare enkelt selv.

Den røyker litt enda og vurderer å skifte toppen.

Svar