bur?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 07 okt 2004, 16:32

Fint at folk er tolmodige med spørsmålene mine som jeg lurer på!

Da er 2x slike stoler innkjøpt. har ikke peiling på om de er FIA godkjente jeg men..
Bilde

planen da:

sette inn stoler+ 4-p. seler. (Er mine godkjente tror dere? hva med vipperygg? )

Få tak i et bygge sett som ser ut som tegning nr 4 under. det går med 4 innfestninger?

sveise det inn selv, å få det godkjent hos biltilsynet.

er ikke den grei da? det går ann å sveise det selv å få det godkjent?

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

tålmodig

Legg inn av Petter 900 T » 07 okt 2004, 17:17

Tja, de stolene er ikke godkjent... :-x

Får du godkjent det buret på tilsynet, ta med kake...

Bur nr. 6 er minimum i motorsport. evt. med bare ett hoftestag.

4p. belter godkjent for motorsport er ekke lov på personbil, men gundersen selger noen som er E-merket. (disse er ikke godkjent for løp)
Dalbeck har schroth belter som er både godkjent av fia og e-merket.!!! Ikke dyre heller, ca. 2500.-

4p. belter godkjent for motorsport kan brukes på løpsbiler på gata.

Forvirra, det er egentlig enkelt. enten gatebil uten bur, eller løpsbil med årskontroll.

Sånn som du vil ha det er noe i midten av dette, ikke lett.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 12:45

måtte bare friske opp dette her igjen... på DCN (Drift Club Norway ) så er det et "tilleg" til Bilsportboka... ut i fra dette så kan jeg lese meg fram til at du kan ha bur i bil uten å ha FIA godkjente stoler og belter...
men jeg tar meg forbehold om dette da...

her er utrag av regelverket for lisensierte biler(altså biler som er godkjent av en teknisk kontrolant og har fått utstedt vognlisens...)
4. Forstilling
4. 1 Oppheng, styring, stag, støttdempere
Fritt. Innfestin5. Bakstilling
5. 1 Oppheng, aksel, stag, støttdempere
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteresger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres6.2 Felger
Fritt innenfor begrensingen av skjerm, hjulhus og hjuloppheng10. Sikkerhetsutstyr
10.1 Beskyttelsesbur
Beskyttelsesburet skal ha dørstrever på førerside, og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Minimum 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. Bur utstyrt med sertifikat får ikke endres, sveises, eller bearbeides. Buret kan brukes som en forsterkning/oppstiving av karosseriet.

10.2. Sikkerhetseler
Minimum 4 punkts sele med sentral lås i henhold til NSR § 304.8

10.3. Førerstol
Førerstol i henhold til NSR § 304.9
og her er reglementet for gateregistrerte biler:
Registrerte biler:
Klassen godtar gateregistrerte biler som ikke passer inn i regelverket for lisensierte biler men tilfredstiller kravene i regelverket for registrerte biler. Biler med cabriolet kan evt. delta etter vurdering av NBF. Utenlandsregistrerte biler (godkjent av respektive lands myndigheter) tillates å delta med fører fra samme land. Biler som deltar i klassen for registrerte biler skal ha gyldige oblater og EU-godkjenning for inneværende år.

1. Motor
Fri trimming.

1.1 Smøring
Fritt, men oljekjøler skal monteres på egnet sted innenfor bilens originale konstruksjon. Dog ikke i kupeen. Alle trykksatte oljeslanger skal ha koblinger av fast type.

1.2 Oljeoppsamler
Jfr. NSR § 307 J

1.3 Kjøling
Fritt, men skal monteres innenfor karosseriets begrensninger. Dog ikke inne i kupèen.

1.4 Eksos
Fritt. Støy maks. 100dB(A) målt i henhold til NSR § 303. NBF kan i visse tilfeller gi dispensasjon fra målemetoden.

2. Bensinsystem
2.1 Tank
Dersom original tank byttes til sikkerhetstank, skal denne plasseres på original plass. Drivstoff skal være i henhold til NSR § 307Q.

2.2 Pumper, slanger, filtre
Fritt.

3. Drivverk
3.1 Girkasse, differensial, clutch, drivaksler
Fritt.

4. Forstilling
4. 1 Oppheng, styring, stag, støttdempere
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres

5. Bakstilling
5. 1 Oppheng, aksel, stag, støttdempere
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres

6. Bremser og hjul
6. 1 Bremser
To-krets bremsesystem. Det er ikke tillatt å bearbeide felger/kalippere for å få plass til større bremser. Ellers fritt.

6.2 Felger
Fritt innenfor begrensingen av skjerm, hjulhus og hjuloppheng

6.3 Dekk
Minste mønsterdybde før start i trening og løp er 1,6 mm. Det henvises til liste over godkjente dekk.

7. Betjeningshendler
7.1 Pedaler
Fritt. Pedalboks er tillatt.

7.2 Håndbrems
Fritt i henhold til kjøretøyforskriftene.

7.3 Girspak
Fritt. Såkalt ”short shift” er tillatt.

7.4 Ratt
Fritt.

8. Karosseri
Bilens karosseri skal være rettet og pent lakkert før hvert løp.

8.1 Dører, panser, skjermer og bakluke
Materiale er fritt hvis den originale form er beholdt. Bredere skjermer er tillatt. På panser må orginal lås fjernes og erstattes med panserlåser som kan åpnes fra utsiden. Det er tillatt med stylingdetaljer og luftinntak/scoop.

8.2 Støtfanger
Fritt.

8.3 Spoilere
Fritt.

8.4 Ruter
Frontruten skal være av laminert glass eller polykarbonat plast min. 5 mm tykk. I de resterende ruter er materialet fritt, men rutene skal være gjennomsiktige og i original størrelse.

8.5 Tauekroker
Jfr. NSR § 307

8.6 Brannvegg
Jfr. NSR § pkt. 9.3

8.7 Speil
Obligatorisk i henhold til kjøretøyforskriftene.

9. Elektrisk
Det elektriske systemet er fritt, men bilen må ha fungerende lys i hendhold til kjøretøyforskriftene. Varmeapparat må være inntakt. Elektriske vinduer, speil, soltak, aircondition etc. får fjernes.

9.1 Batteri
Er batteriet plassert i kupéen, må det dekkes med et isolerende og lekkasjefritt materiale. Batteriet skal være godt festet. Batteripolene skal være isolert for å forhindre kortslutning.

10. Sikkerhetsutstyr
Beskyttelsesbur er ikke påbudt, men tillates montert etter NSR § 304.

10.1 Beskyttelsesbur
Beskyttelsesburet skal ha dørstrever på førerside, og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Minimum 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. Bur utstyrt med sertifikat får ikke endres, sveises, eller bearbeides. Buret kan brukes som en forsterkning/oppstiving av karosseriet.

10.2. Sikkerhetseler
Minimum 3 punkt sele. Fia godkjent 4 punkt eller mer er tillatt.

10.3. Førerstol
Orginal eller i henhold til NSR § 304.9

10.4 Brannslukker
Brannslukker anbefales. Dersom brannslukker monteres skal dette gjøres i henhold til NSR § 304.10

11. Dekor
11.1 Startnummer
Startnummer skal plasseres i bakre siderute og i frontrutens ene øvre hjørne slik at det er godt synlig. Føreren beholder samme startnummer gjennom hele sesongen.

11.2 Navn
Førerens navn skal stå sammen med startnummer i bakre siderute.

11.3 Reklame
Reklame kan plasseres hvor som helst på karosseriet og skal være fagmessig utført. Reklame på rutene er kun tillatt på bakre sideruter, samt streamer på frontrute/bakrute.
her gis et en mulighet til å montere bur i en registrert bil..... NBF skal ha avklart regelverket med Biltilsynet for godkjenning av dette.... og du har dermed lov til å utføre modifikasjoner som er beskrivet i dette reglemanget...

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Johnny » 04 jan 2005, 13:12

En ting skal han ha den Alexen! Han kan det med å starte diskusjoner som engasjerer! :D Og et lite ordtak til deg Alex: Det er lettere å få tilgivelse, enn tillatelse! :wink:

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 13:32

Johnny skrev:En ting skal han ha den Alexen! Han kan det med å starte diskusjoner som engasjerer! :D Og et lite ordtak til deg Alex: Det er lettere å få tilgivelse, enn tillatelse! :wink:

Mvh
Johnny
hehe... stemmer d ja...
sendte en mail til NBF i dag der jeg stilte en del spm angående det som står på DCN sine sider... skal legge ut svar så fort jeg får dette....
så kansje det blir en "ordning" på dette... kansje vi finner ett smutthull der... :D :D

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 jan 2005, 16:05

ralle skrev:
Johnny skrev:En ting skal han ha den Alexen! Han kan det med å starte diskusjoner som engasjerer! :D Og et lite ordtak til deg Alex: Det er lettere å få tilgivelse, enn tillatelse! :wink:

Mvh
Johnny
hehe... stemmer d ja...
sendte en mail til NBF i dag der jeg stilte en del spm angående det som står på DCN sine sider... skal legge ut svar så fort jeg får dette....
så kansje det blir en "ordning" på dette... kansje vi finner ett smutthull der... :D :D
dette høres jo bra ut dette gutter. Har fortsatt lyst på bur jeg. det er bare penga som ikke strekker til. kansje jeg blir nødt til å spørre om et lite forskudd på feriepenger tro..hehe:)

mailet pedersen racing og skrev et lite sponsorbrev. men de fikk vist massevis av ønsker om dette så det ble ikke aktuelt desverre.

lurte ei tid på om jeg skulle kjøpe det buret og spørre vår kjære Petter om å låne stol og belter ved godkjennelse hos tilsynet. Da er vel ikke dette aktuelt alikevel da..

Hvordan er det å bruke reglemantet til drifteklubben da tro? må jo liksom ha rwd eller 4x4?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 16:17

Hvordan er det å bruke reglemantet til drifteklubben da tro? må jo liksom ha rwd eller 4x4?
trenger jo ikke dette da.... skal vel ikke kjøre drifting med den vel?? hehe...

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 jan 2005, 16:24

ralle skrev:
trenger jo ikke dette da.... skal vel ikke kjøre drifting med den vel?? hehe...
jo jeg skal rygge rundt banen.. hehe:)

jeg tenkte bare at du må liksom ha en driftebil for å bruke reglene dems...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 17:21

har du ikke håndbrekk a?? trenger ikke RWD for å komme under regelvreæket... får håpe at vi kan klare å lure systemet via dette...

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 jan 2005, 17:47

ralle skrev:
har du ikke håndbrekk a?? trenger ikke RWD for å komme under regelvreæket... får håpe at vi kan klare å lure systemet via dette...
på fremhjulene ja:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 18:41

88-bremser neste da.... er ikke store jobben d...
kjøpte komlett på huggern for 600kr jeg... (da var det tilogmed nye skiver rundt om....)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

bur

Legg inn av Petter 900 T » 04 jan 2005, 19:03

reglene for bur er like uansett klasse, det buret man har i "Gatebil" er et minimum.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 19:32

alex_ander3@hotmail.com skrev:

mailet pedersen racing og skrev et lite sponsorbrev. men de fikk vist massevis av ønsker om dette så det ble ikke aktuelt desverre.

lurte ei tid på om jeg skulle kjøpe det buret og spørre vår kjære Petter om å låne stol og belter ved godkjennelse hos tilsynet. Da er vel ikke dette aktuelt alikevel da..

IKKE kjøp ferdigbur... disse er bare halvfabrikat og trenger som regel MYE tilpasning for å bli bra... (som regel da....og hvis ikke så koster de somregel rundt 30K...)
hvis du vil så kan jeg høre med en kjenning av meg om han vil sette inn ett bur for deg... kan tenke meg at han vil ha ca 5000 kr ferdig... (dette vil da bli ett bur med veldig bra passform... men da blir det ikke ett "skuvebur" som man kan ta ut og inn som en vil... ) kan eventuelt sende bilder hvis noen er interesert... (å da går det ann å lage flere bur til samme modell oxo... Da blir det billigere...)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 jan 2005, 22:43

Kan sveise selv og brodern har laget bur før. så det ordner seg nok. Buret til Pedersen kjører jo petter med. han sa en gang SITAT: ikke bra, men OK passform. da dette koster 2400 blir det kansje dette alternativet med tiden.

PETTER, jeg veit jeg har spurt før. Men kan ikke du hoste opp noen bilder så jeg kan få en titt på passformen da :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 jan 2005, 22:44

ralle skrev:88-bremser neste da.... er ikke store jobben d...
kjøpte komlett på huggern for 600kr jeg... (da var det tilogmed nye skiver rundt om....)
det blir nok dette med tiden. men da må økonomien stabilisere seg så jeg får råd til nye felger også.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Svar