Uansett.. Oljen er bilens blod... dårlig olje=dårlig livslengde
Nuvel.. så på min nye Estate at ved siste skifte var Ow-30 Valvoline brukt..
Og... å peile olje i 9-5'en er en OMFG (oh my **** god) vitenskap... tutten på peilepinnen er jo svart!!!!!!

Moderator: Moderatorer
Et lite tips: Er du i tvil om oljens kaldstart egenskaper, kjøp 1 liter av oljen du har tenkt til å bruke og legg den i dypfryseren natten over. Om oljen RENNER ut av boksen er den sikker å bruke.Poenget er vel at spesielt kaldkjøring om vinteren og sensitive turbolagre er en dårlig kombinasjon.
Jeg kjører på denne! Statoil laserway 5-40macgeier skrev:Hei,
kjører på halvsyntetisk olje, brukt shell helix pluss, de siste to år.
Har to Classic 900T, 246.000km/347.000km.
Prøvde med helsyntetisk, med oljelekkasjer som resultat, gikk tilbake til halvsyntetisk og oljelekkasjene stoppet, med andre ord vær forsiktig med helsyntetisk på gamle motorer.
Det viktige er:
Ikke press kald motor, kjør rolig inntil motoren blir varm.
La motoren stå på tomgang før du stopper.
Bytt olje ofte, hver 10.000km. Med rimelig olje har du råd til å bytte ofte.
dette kan veldig godt være grunnen til at motoren din har begynt å lekke... men å bytte til en god mineralsk olje vil ikke nødvendighvis stoppe lekkasjene... men jeg ville andbefalt å kjørt på en god mineral-olje feks. kendall....alex_ander3@hotmail.com skrev:Jeg kjører på denne! Statoil laserway 5-40macgeier skrev:Hei,
kjører på halvsyntetisk olje, brukt shell helix pluss, de siste to år.
Har to Classic 900T, 246.000km/347.000km.
Prøvde med helsyntetisk, med oljelekkasjer som resultat, gikk tilbake til halvsyntetisk og oljelekkasjene stoppet, med andre ord vær forsiktig med helsyntetisk på gamle motorer.
Det viktige er:
Ikke press kald motor, kjør rolig inntil motoren blir varm.
La motoren stå på tomgang før du stopper.
Bytt olje ofte, hver 10.000km. Med rimelig olje har du råd til å bytte ofte.
Denne er fullsyntetisk, og jeg har noen oljelakasjer kan du si. Har prøvd mye for å stoppe dem. Kan dette være en grunn til at det lekker litt forskjellige steder?
viskositeten har med hvilke temperaturområder oljen skal ha sine smøre-egenskaper i.... husker ikke hva 10-40 osv vil si i grader, men det har jo egentlig ikke noe å si....alex_ander3@hotmail.com skrev:Hva slags viskositet er det de gamle saabene våre skal ha da? 10--40? 5-40?