9000 starter, men nye symptomer!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 jan 2008, 01:15

Prøv med en ny tennkasett først du.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 28 jan 2008, 03:03

Hei, måtte du av med reimskive for å skifte veivsensor, sier det meg ved risting/vibrasjon/ujevn gang (sett at du ikke mangler en sylinder :wink: ) at registeret kan ha forskyvet seg. Kjenner ikke godt til disse motorene, men ofte er det reimskiva som låser av reim/tannhjul, ser for meg med kjededrift er det godt sansynlig.. noen som vet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 03:15

haaka skrev:Hei, måtte du av med reimskive for å skifte veivsensor, sier det meg ved risting/vibrasjon/ujevn gang (sett at du ikke mangler en sylinder :wink: ) at registeret kan ha forskyvet seg. Kjenner ikke godt til disse motorene, men ofte er det reimskiva som låser av reim/tannhjul, ser for meg med kjededrift er det godt sansynlig.. noen som vet?
Det der skal egentlig ikke være mulig!! Må av med en del mer enn reimhjulet for å få kjedet til å hoppe over.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 28 jan 2008, 03:24

mm.. nei, men det er mange motorer som ikke har noe låsing/kilespor e.l. fra veiv til reg.reim/tannhjul.

Et kjede vil jo aldri hoppe over, på samme måte som en reim kan. Men det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær? har man løsnet og skrudd på uten å låse veiv mot kam, vil det ofte kunne forsyve seg.

Legger til at det er ikke her feilsøket starter, men om man er likelangt, så sjekk!?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 jan 2008, 10:12

haaka skrev:mm.. nei, men det er mange motorer som ikke har noe låsing/kilespor e.l. fra veiv til reg.reim/tannhjul.

Et kjede vil jo aldri hoppe over, på samme måte som en reim kan. Men det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær? har man løsnet og skrudd på uten å låse veiv mot kam, vil det ofte kunne forsyve seg.

Legger til at det er ikke her feilsøket starter, men om man er likelangt, så sjekk!?
hehe, hallo. jeg har hatt av reimhjulet ja. tror du blander drivreima med reg. kjedet. med drivreima av, kan jeg vri og vende så mye jeg vil på dens komponenter uten at det gjør noe (spiller jo ingen rolle om vannpumpa og dynamoen jobber sekvensielt for eksempel :P )

jeg kan til og med dra veiva rundt hundre tusen runder, reg-kjedet vil fortsatt være på, og vil dra med seg kammene rundt. forresten har reimhjulet frest ut en spor, og veiva det samme. men det har kun med inngrep å gjøre, ikke timing.


*OPPDATERING*

sjekka pluggene i går. de er SVARTE og våte alle sammen. det har dem aldri vært før.. har prøvd med ny tennkassett, og prøvde å bytte pluggene.. ingen forskjell...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 12:58

haaka skrev: det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær?
Tannhjulet på veiva sitter låst i en posisjon, da det er spor i veiva som tannhjulet sitter i. Samme sporet låser også drevet til balanseakselkjedet og oljepumpa. Så kjedet sitter nok der det skal, det...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 28 jan 2008, 17:20

Edward N812 skrev:*OPPDATERING*

sjekka pluggene i går. de er SVARTE og våte alle sammen. det har dem aldri vært før.. har prøvd med ny tennkassett, og prøvde å bytte pluggene.. ingen forskjell...
Puhh, lang tråd dette, har ikke fått med meg detaljer, men våte og svarte plugger betyr for fet blanding, sylindrene blir fylt med for mye bensin.

Er motorens temperaturføler koblet til, funker den?
Mulig at den sender 40 kuldegrader til hjernen og hjernen setter "choken" på max kaldstart og sylindrene drukner i bensin :(
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 jan 2008, 19:39

du sier noe der... selvsagt kan det være en idè. men jeg er vandt til at ting som skjer med bilen min er relatert til noe jeg har gjort i fortid. har aldri tukla med den.. hvor sitter den da?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 jan 2008, 22:12

Er du SIKKER på at den boksen du har montert ikke kommer fra en bil med TCS?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 jan 2008, 23:25

ja, den har samme delenummer som den forrige i alle fall ;)


*oppdatering*
jeg ser nå at måten jeg installerte veivakselgiveren (dro kablene) ikke holdt mål i det hele tatt.. den har gnissa mot reima, og reima har akkurat rukket å ta seg gjennom den stive plasten som beskytter den.. ingen ledninger tok skade, men kan det hende den gnissinga kan ha forstyrra signalene? er i ferd med å fikse det as we speak.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 30 jan 2008, 01:58

*forhåpentligvis trådens siste oppdatering*

ja jeg hadde rett :D la om veivakselgiveren så den lå sånn den skulle, og alt var knall! da vet alle det til neste gang :) hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar