Ac-kondenser 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Ac-kondenser 9-5

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 jul 2006, 18:13

Jeg har et aldri så lite problem.
Ac-kondenseren på 9-5'en min lekker.
Dette fant vi ut i dag, da vi skulle fylle på den.
To mekanikere på et saab-autorisert verksted sier det er kondenseren.
Jeg har jo mye gammelt skrot liggende etter alle delebilene mine, 9000 fra 80-tallet, deriblant en kondenser.

Jeg lurer på om noen kan svare på om den passer eller ei.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 jul 2006, 18:58

Nei. Den passar ikkje.
Kondensoren til 9-5 er større reint fysisk enn den til 9k. Synes også huske det var noko med tørkefilteret som var forskjellig også.
Kostar vel ~2k for ein slik trur eg, altså kondensor.

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 jul 2006, 21:06

Jeg ringer würth i morgen.
De har et tetningsstoff.
Det kan være interessant.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 jul 2006, 21:36

Kan noen forklare hva dette er? Nytt begrep for meg.... :roll:

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 jul 2006, 21:43

Om du har ac og turbo, så har du tre ting "frammi der".
Den ytterste vil være kondenseren, neste vil være intercooleren, og den innerste radiatoren. Om du ikke har turbo, trekk fra intercooleren.

Det som er her er at gassen til ac'en går igjennom den kondenseren på samme måte som vann gjennom en radiator.
Kondenseren min har et hull der gassen spruter ut.
Et lite hull, vel å merke.

Etter tips fra hjelle fant jeg en tråd her som refererte til würth sine sider.
Der fant jeg et produkt som på samme måte som "radiatorsement" tetter hull i systemet, inkludert hull i kondenseren.

Ny kondenser koster spenn, masse spenn, pluss at det er drittjobb å bytte den. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan jeg skal få den ut uten å ødelegge noe annet dyrt.
Kan jeg slippe med 1000 eller mindre for den saken fra würth, er jeg fornøyd.

Selvfølgelig sprøyter jeg ikke dritt inn i systemet før scanauto sier at det er bra for resten av anlegget.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 jul 2006, 21:46

Takker, da lærte jeg noe nytt i dag også :D Håper det ikke blir dyrt for deg. Lykke til :D

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 28 jul 2006, 13:51

Bergheim bestiller tettemiddel fra würth for meg så prøver vi det samtidig med at vi fyller mer gass på anlegget.
Ingen vet om det der funker, så det blir jo interessant.
Prisen for settet ligger like i overkant av 2000 pluss moms.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar