Justere tomgangshastighet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Justere tomgangshastighet

Legg inn av Johan N828 » 05 okt 2006, 21:54

Lurer på om noen kan gi meg en grei beskrivelse av hvordan jeg kan regulere tomgangshastigheten på en Saab 900 Turbo t8 '87 mod??

Evt justere bensintrykket?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 okt 2006, 22:16

- Justere tenningen

- Justere på en av skruene ved gasspjeldet

EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.

Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Sist redigert av Eirik N396 den 05 okt 2006, 22:26, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 05 okt 2006, 22:17

Eirik N396 skrev:- Justere tenningen

- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
Detaljer?? :P

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 okt 2006, 22:42

(La til noe på forrige innlegg..)

Tenningsjustering foregår slik: (hentet fra gammel tråd)
Eirik N396 skrev:Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben ;)

Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på 2000. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på Skjæveland ;) Det var kortversjonen..
TROR fortenningen skal være 20grader.. du skal altså lese 20 nedi luka. Noen andre kan kanskje bekrefte dette.


Ang. justering av skruen ved gass-spjeldet, så vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare det helt. Du burde greie å se hvilken det er, om du ser litt på det :) Det er ihvertfall min måte å "huske" det på.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 06 okt 2006, 00:10

Eirik N396 skrev:- Justere tenningen

- Justere på en av skruene ved gasspjeldet

EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.

Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Vist han har K-jetten på sin T8 så kan ha se langt etter chip, btr og dyser.
Men nå er vi strengt tatt inne på trimming.

Men å skru på den skruen på gass-spjeldet kan som sakt være en god start. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 okt 2006, 05:37

Oisann, glemte punktet med å montere lh2.2, trodde jeg hadde fått det med :oops:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 okt 2006, 08:13

Bensintrykkes kan justeres ved å shimse akselen inne i k-jet uniten (googles)

Problemet med k-jet er at pluggene blir blaute veldig fort med høyere trykk...

Krever konstant grisekjøring (jeg vet)

Bensinrørene tåler heller ikke all verden, hverken av trykk eller at man kommer borti dem... :oops:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 11:56

Eirik N396 skrev:- Justere tenningen

- Justere på en av skruene ved gasspjeldet

EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.

Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Bytte av chip gir deg ikke høyere bensintrykk, men du må bytte chip dersom du bytter BTR (var kanskje det du mente Eirik)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 okt 2006, 13:26

Ingvar N629 skrev:Bytte av chip gir deg ikke høyere bensintrykk, men du må bytte chip dersom du bytter BTR (var kanskje det du mente Eirik)
Chip styrer kanskje ikke trykk, men mengde og tidspunkt, eller?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 14:12

Ja. Åpningstid styres av styringsboksen, mens mengde pr tid styres av trykket og størrelsen på dysa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 06 okt 2006, 16:09

Eirik N396 skrev:

TROR fortenningen skal være 20grader.. du skal altså lese 20 nedi luka. Noen andre kan kanskje bekrefte dette.

Har sjekket opp dette tenningsgreiene da alle sier forskjellig og dette er hva jeg kom fram til:
I følge Autodata så skal det være 20grader uten vakum ved 2000rpm i GRUNNinnstilling , altså veldig grovt ! Klarer du å kjøre med 20grader fortenning uten å få tenningsbank ER man god :shock: !!??
Så står følgende ,
0grader ved 1200rpm ,
8grader ved 3000rpm og
15grader ved 5000rpm . Dette også uten vakum .
Jeg har stilt min etter dette og den har aldri gått bedre :D og UTEN banking !! Det gjelder T8.
Det som står i feks Haynes boka må man ta med noen klyper salt eller ??

Høres dette urimelig ut ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Justere tomgangshastighet

Legg inn av kristianur N1169 » 25 mar 2008, 12:30

Jeg hadde først et håp om at det var mulig å justere tenninga uten tenningslampe, men fant jo fort ut at det var veldig vanskelig. også gikk jeg inn her og søkte litt og nå ser det ut til at turteller fort kan bli en nødvendighet.

Eller lar det seg gjøre uten turteller også?
Kristian

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: Justere tomgangshastighet

Legg inn av AndreasE N1216 » 25 mar 2008, 17:31

få en medhjelper til å holde 2000 opm i en hjelpebil (med samma antal sylindre og med turteller) og bruk hørsel for å finne turtall i bilen som skal justeres:)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Justere tomgangshastighet

Legg inn av na_X » 01 apr 2008, 11:48

Var å stilte T8n på tenninga i helgen som var, 16 grader på litt under 2000RPM er ihvertfall for mye. Det smalt og sto på når man ga gass, ikke så rart når tenninga havner på 30 grader når man gir på og kommer over 3-4000RPM. Kan være greit med en som sitter å holder på gassen fast på et turtall slik at man har et turtall å forholde seg til i forhold til tenninga.
Et lite spørsmål, er det ikke slik at på f.eks: T16 så stiller tenninga seg tilbake, slik at når man stiller tenninga på tomgang på 16 grader så går den tilbake til f.eks 14 grader med litt turtall?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar