Småproblemer etter overhaling
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Småproblemer etter overhaling
Jeg har fått bilen min sammen etter overhaling av topp og bytte av kamkjede. Har så vidt hatt start på den, og det virker som den går som den skal utenom at ventiltrykkerne bråker (dette vil nok ordne seg etter noen minutter). Uansett, jeg har et par småting som jeg la merke til de to minuttene bilen var i gang:
Det som bekymrer meg, er at oljelyset lyste. Kan det være at siden mye av kanalene er fyllt av luft, så tar det en stund før jeg får opp oljetrykk?
En annen ting jeg la merke til er at temperaturmåleren "logret" noe voldsomt. Denne fungerte fint før jeg begynte å skru, og så vidt meg husker er det eneste jeg har hatt demontert av kjølesystemet noen slanger og termostaten. Hva kan være grunnen til dette? Luft i systemet her også kanskje?
Jeg er ganske bekymret her, har ikke veldig lyst til å starte opp hvis jeg mangler oljetrykk eller kjøling...
Det som bekymrer meg, er at oljelyset lyste. Kan det være at siden mye av kanalene er fyllt av luft, så tar det en stund før jeg får opp oljetrykk?
En annen ting jeg la merke til er at temperaturmåleren "logret" noe voldsomt. Denne fungerte fint før jeg begynte å skru, og så vidt meg husker er det eneste jeg har hatt demontert av kjølesystemet noen slanger og termostaten. Hva kan være grunnen til dette? Luft i systemet her også kanskje?
Jeg er ganske bekymret her, har ikke veldig lyst til å starte opp hvis jeg mangler oljetrykk eller kjøling...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Luft i kjølesystemet er uskadelig så lenge du ikke har motor på lengre enn maks 5 min.. du vet jo selv når motoren starter å bli varm 
Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det

Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Spørsmålet er jo ikke om det er skadelig med luft i systemet, heller om det er det som gjør at måleren hopper som en kanin med rabies...ParADigM N558 skrev:Luft i kjølesystemet er uskadelig så lenge du ikke har motor på lengre enn maks 5 min.. du vet jo selv når motoren starter å bli varm
Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det
Jeg har ikke mulighet til å måle oljetrykket atm, men skal få gjort det neste gang jeg tar oppstart.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det er jeg klar over, men vet ikke om jeg tar sjangsen på å gjøre dette før jeg vet hvorfor oljelyset lyserturban skrev:Kan tilføye at 2000rpm er turtallet du burde ligge på når du skal fylle løfterne, dette pga. av frekvensen motoren din lager ved dette turtallet.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Mål oljetrykket, evt sjekk tilkobllingen på oljetrykksgiveren.
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!
Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!
Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg har ingen intensjon om å kjøre en meter uten oljetrykk nei. Jeg har fått tak i måler, hvor er det enklest å koble seg inn med den for å måle?Tor N12 skrev:Mål oljetrykket, evt sjekk tilkobllingen på oljetrykksgiveren.
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!
Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
JuppEdHunter N815 skrev:
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Utrolig hvor lite som skal til, skulle nesten tro det var forbeholdt folk med en spesiell utdannelse å skru bil.Eliah skrev:JuppEdHunter N815 skrev:
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?
Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Tilbakeslagsventil? bare gjetter...EdHunter N815 skrev:Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?
Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?

Oljenivåføleren din kan vel bare varsle lavt oljenivå... ikke manglende oljetrykk??


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg vet bare at oljelyset lyser, ikke om det er nivå eller trykk som er feilen. Skal sjekke om filteret er fyllt opp. Oljepumpen er jo bare to drev som drives direkte av veivakselen, kort fortalt. Denne har jo vært demontert, men ser ikke hvordan denne kunne monteres feil...Gunnar N326 skrev:Tilbakeslagsventil? bare gjetter...EdHunter N815 skrev:Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?
Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?![]()
Oljenivåføleren din kan vel bare varsle lavt oljenivå... ikke manglende oljetrykk??Skru av trykkgiveren på blokka og koble til oljetrykksmåleren der. Har oljefilteret fyllt seg med olje? Hvis ikke er oljepumpa di på ferie....
Vet ikke hva du har demontert, men hvis oljetrykkgiveren funker, og du ikke har oljetrykk på motoren, må du tenke på om du har vært borti noe som driver oljepumpa.. har ikke vært borti dette på disse motorene, men på skolen en gang måtte vi ta av fordeleren på en 3L Ford V6, fordi vi ikke fikk oljetrykk på den etter overhaling. Da kunne vi dreie oljepumpa manuelt, til vi fikk trykk... Bare som et eksempel...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Punkt EN før oppstart når du har hatt motoren i biter er jo å skru av oljerøret til turboen og la motoren gå på starteren til det kommer olje der. Hvis du ikke har gjort det alt, så gjør det!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det kan du siIngvar N629 skrev:Punkt EN før oppstart når du har hatt motoren i biter er jo å skru av oljerøret til turboen og la motoren gå på starteren til det kommer olje der. Hvis du ikke har gjort det alt, så gjør det!

Edit; da finner jeg jo ut om pumpen funker også

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1