......

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
J_L

......

Legg inn av J_L » 27 jun 2007, 21:56

..................
Sist redigert av J_L den 03 nov 2008, 18:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2007, 22:22

Hvis den går med mye vibrasjoner:
Går den på tre sylindre kanskje? Sjekk at det er signal til alle dysene og at det er gnist på alle pluggene, evt bytt samtlige plugger hvis alt ser ut til å fungere uten at det blir noe bedre.

Ellers kan det være at den drar falskluft, sjekk for lekkasje på alle vacuumslanger. Sjekk også at det ikke er lekkasje mellom luftfilter og innsug. Framfor alt etter turbo, da det kan være en liten lekkasje på trykksida et sted siden du har problemer med å få opp trykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 28 jun 2007, 00:20

Hadde lignende problem da jeg kjøpte min 87' 9000 2.0 Turbo. Stoppet opp i kryss og lugget ved høyt turbotrykk. Nå skal det legges til at min ikke har APC og laddet fritt i den tiden, men jeg fikk ordnet opp i luggingen ved en enkel tenningsjustering. Fant riktige antall grader i Haynes boka om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder stoppingen i kryss ble dette bedre av ny resirkdump, og tilnermet borte etter at jeg fikk noen til å "se" på tomgangsregulatoren (melder pass på denne operasjonen). Gåen resirkulasjonsventil på disse bilene er normalt (da de har en tendens til å bli litt crispy, rett og slett) og vil gi deg litt for lite luft og rutte med når du slipper gassen. Du får for mye bensin og bilen kveler seg inn mot lyskryss. I tillegg slapp tomgangsregulatoren turtallet for lavt (ned til rundt 5-600rpm) før den begynte å gjøre jobben sin, men nå etter at den fikk seg en rens begynner den å fungere ved 8-900rpm, noe som er problemfritt i forhold til tidligere.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 28 jun 2007, 01:07

Må bare nevne at den bilen ikke eier bunndrag :P Alle og900 er sånn :P

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 28 jun 2007, 01:09

Johan N828 skrev:Må bare nevne at den bilen ikke eier bunndrag :P Alle og900 er sånn :P
Er snakk om en 9k her da... ikke alltid det er problemer med en Og900 da :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

J_L

Legg inn av J_L » 28 jun 2007, 13:04

.................
Sist redigert av J_L den 03 nov 2008, 18:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 jun 2007, 13:06

Første bud på en 9000 Turbo er å sjekke alle vacumslangene!

For å rense tomgangsmotoren så kan du rense den med f.eks Diesel/trykkluft for så å smøre den med 5-56
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar