Turbo 900 c 86 modell!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
steff
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 428
Registrert: 02 aug 2007, 17:17
Medlemsnummer: N1125
Navn: Stefan Hansen
Bil: 9000 cse 2.3 T
Sted: Drammen

Turbo 900 c 86 modell!

Legg inn av steff » 20 aug 2007, 23:02

Har tenkt litt på å sette på turbo i 2.0 motoren til 900 en min!

siden dere har litt peileing her..! blir det et hælvette!? Tåler motoren det som den er orginal eller må jeg påkoste alt mulig av drit...
Sist redigert av steff den 20 aug 2007, 23:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 aug 2007, 23:13

Det absolutt enkleste og billigste er å skaffe deg en turbomotor fra en delebil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
steff
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 428
Registrert: 02 aug 2007, 17:17
Medlemsnummer: N1125
Navn: Stefan Hansen
Bil: 9000 cse 2.3 T
Sted: Drammen

Legg inn av steff » 20 aug 2007, 23:21

jaja.. bare å leite da! :P Men en ting til.. tenker på å kjøpe meg luftfilter fra speed parts! men på det luftfilteret jeg har.. slangen til det sitter det småe slanger.. trur det er vakum slanger eller no! følger det med på de filtra elle må jeg mekke det sjæl

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 21 aug 2007, 10:28

den ene slangen du tenker på er nok veivhusventilasjonen. den går fra toppdekslet til luftfilter"boksen". hvis det er luftfilterinnsats du tenker på, er det bare å sette denne i boksen i stedet for gamlefilteret. et openair-kitt (hvis det var det du tenkte på) ville jeg ikke satt på bilen din. da vil det ikke bli nok vakuum mellom filteret og innsuget til at forgasseren fungerer ordentlig, kan jeg tenke meg. effekttap er nok det mest realistiske da!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbo 900 c 86 modell!

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2007, 10:55

steff skrev:Har tenkt litt på å sette på turbo i 2.0 motoren til 900 en min!
Kort og greit svar: Glem det! Og som AndreasE skriver, glem openair kit på forgasserbil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
steff
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 428
Registrert: 02 aug 2007, 17:17
Medlemsnummer: N1125
Navn: Stefan Hansen
Bil: 9000 cse 2.3 T
Sted: Drammen

Legg inn av steff » 21 aug 2007, 17:48

kjedelig bil jeg har fått meg :P! eneste alternativ er vell å sette i en aan motor da.. :roll:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2007, 21:56

steff skrev:kjedelig bil jeg har fått meg :P! eneste alternativ er vell å sette i en aan motor da.. :roll:
Det inkluderer en del ombygging på den bilen, det enkleste er å bytte bil...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 21 aug 2007, 22:01

Ingvar N629 skrev:
steff skrev:kjedelig bil jeg har fått meg :P! eneste alternativ er vell å sette i en aan motor da.. :roll:
Det inkluderer en del ombygging på den bilen, det enkleste er å bytte bil...
enig med ingvar der....

Tenkte på det samme selv for 1,5 år siden og endte opp med en ny en i stede :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 26 aug 2007, 02:10

Heppsann! Har hatt en gammer 900 med forgasser, ikke noe å gjøre med den gamle motoren, den er foreldet for å si det sånn, vil du ha krutt så må du ha turbo! Ingen vits¨å trimme forgassermotor, tenkte på det samme da jeg hadde den gamle. Bytt motor eller bil, glem spenstig forgasser, mye rom på en lørdagskveld!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 26 aug 2007, 11:04

Kan a få mer effekt ut av en sugemotor.....

Koster ikke så veldig masse hvis du kan gjøre endel selv....

Bilde
Bilde
Bilde

Oppskrift:

87--->blokk, trimkam, plana og porta topp, LH-2.2 sprut.....

effekt: mer en orginal.... selv om dette er en BC bil så kunne en godt ha kjørt denne på veien.... (måtte ha mappa om insprut da... nå får den for masse....)

Svar