TCS-fusk på M92 9000 2.3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

TCS-fusk på M92 9000 2.3T

Legg inn av audun-eg N228 » 15 sep 2007, 13:11

Har problemer med at TCS'n blir stående permanent på, spesielt i fuktig vær. Når jeg har kjørt et stykke og stopper bilen og starter igjen, kobler den som oftest ut, men dette har blitt verre og verre i det siste. Noen som vet hva det kan være, og hvordan jeg kan fikse det?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 sep 2007, 15:38

Siden du sier det ofte skjer når det er fuktig ute, kan det være at det kommer fuktighet inn i en føler/kabel ved et av hjulene. Da vil du kanskje få en rar oppførsel på ABS/TCS, siden dette går på samme system.
Hadde noe lignende på en Ford jeg hadde, da var isolasjonen på den ene kabelen ut til sensoren på et forhjul morknet, slik at det kom fuktighet inn. Dette resulterte i at ABS-lyset kom på litt sånn i hytt og dynevær.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 15 sep 2007, 15:50

Har vært inne på tanken på det ja, men nå plutselig starter ikke motoren i det hele tatt, så jeg må vle inn på verksted med bilen uansett :x
Takk for hjelpen uansett!

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

tcs

Legg inn av 9-5 » 15 sep 2007, 21:10

På min var det de to sikkerhetsventilene i motorrommet. Var samme som din, ble bare mer håpløst etterhvert, ikke alltid den ville starte heller. Gikk tilslutt i limp home modus. Ventilene koster kr.2500,- litt billigere på nettet har jeg sett, men så kommer nullstilling av systemet i tillegg.

Påstand: Håpløst dårlig system, særlig når den går i limp home. Da må du til saab, de sa jo selvagt at det var kjekt...

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 16 sep 2007, 17:10

Uffda. Høres ut som det kan bli dyrt! I og med at den ikke starter nå, så frykter jeg også at hjernen kan være gåen, og det er vel heller ikke billig :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 sep 2007, 00:07

Hvis den ikke starter så er vel de vanligste årsakene defekt tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe, sjelden at jernen ryker
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 21 sep 2007, 23:48

Er nok bensinpumpa. Takk for hjelp!

Svar