Hva er svakehetene ved en 9-5 2.2tid estate?
Moderator: Moderatorer
- vector25
- Innlegg: 25
- Registrert: 21 sep 2007, 10:50
- Navn: Espen Larsen
- Bil: 9-5 1.9tid Vector.2006mod
- Sted: gjøvik
Hva er svakehetene ved en 9-5 2.2tid estate?
Jeg vurderer å anskaffe meg en 2003 mod 9-5 2.2tid estate. Hva skal jeg se etter når jeg skal kikke på den? Har den noen typiske feil?
håper på tilbakemelding
håper på tilbakemelding
mvh
Espen
Espen
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Har ikke all verdens peiling på disse motorene men det er vel en svakhet i at noen dieselslanger som blir morkne. Ingen stor sak men greit å være klar over. Ellers er vel motorene banske så stabile. Blir kanskje litt svak i 9-5 men dette er jo smak og behag.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Må hive meg på her.
Vurderte selv en 9-5 2,2tid i sommer, helt til jeg fikk prøvekjørt to stykker, en manuell , en automat. Trudde ikke det var sant etter testturen med automaten, måtte prøve en manuell også.
Bilen gikk jo nesten like dårlig som forsvarets gamle MB. Har prøvd 9-3 med samme motoren, mer trøkk der, rart, er jo ikke sååå stor forskjell i vekt. 9-5en min gikk jo som en "rakett" etterpå. Dette er iallefall MIN erfaring.
Ellers er det lite feil på disse bilene. Kakkelstag, håndbrems og sid er ofte gjengangere, billig å fikse.
Vurderte selv en 9-5 2,2tid i sommer, helt til jeg fikk prøvekjørt to stykker, en manuell , en automat. Trudde ikke det var sant etter testturen med automaten, måtte prøve en manuell også.
Bilen gikk jo nesten like dårlig som forsvarets gamle MB. Har prøvd 9-3 med samme motoren, mer trøkk der, rart, er jo ikke sååå stor forskjell i vekt. 9-5en min gikk jo som en "rakett" etterpå. Dette er iallefall MIN erfaring.
Ellers er det lite feil på disse bilene. Kakkelstag, håndbrems og sid er ofte gjengangere, billig å fikse.
- Tor 2.2TiD
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 08 aug 2007, 16:09
Spander noen lapper i chip'ing så blir motoren sterk den..
Verdt hver eneste krone.
Min 9-3 har en KCR-box, og bilen går som ei kule
Har ingen negative opplevelser med motoren hvertfall... enda..
Har ellers registrert at tuning av chip er anbefalt fremfor disse
power-boksene da...
Verdt hver eneste krone.
Min 9-3 har en KCR-box, og bilen går som ei kule

Har ingen negative opplevelser med motoren hvertfall... enda..
Har ellers registrert at tuning av chip er anbefalt fremfor disse
power-boksene da...
Sist redigert av Tor 2.2TiD den 28 sep 2007, 23:51, redigert 1 gang totalt.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Har en kompis som var Opel-mekaniker til ganske nylig, han lurte på om Saab hadde gjort noe med dieselpumpa på denne motoren, for i opel så tålte de ikke trim.... pumpa gikk f****..
En annen ting er at noen har måttet bytte en EGR- ventil, den soter igjen og gir feilmelding. Kan renses, holder en liten stund, må så byttes, denne er visstnok kostbar, typ ca 7-8000.- pluss arbeid, hvis min info er riktig, kjente en som hadde sånn bil, han sa den prisen , og han jobber også på et bilverksted..
En annen ting er at noen har måttet bytte en EGR- ventil, den soter igjen og gir feilmelding. Kan renses, holder en liten stund, må så byttes, denne er visstnok kostbar, typ ca 7-8000.- pluss arbeid, hvis min info er riktig, kjente en som hadde sånn bil, han sa den prisen , og han jobber også på et bilverksted..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
På en Opel koster den GER ventilen 4500 + arbeid..Gunnar N326 skrev:Har en kompis som var Opel-mekaniker til ganske nylig, han lurte på om Saab hadde gjort noe med dieselpumpa på denne motoren, for i opel så tålte de ikke trim.... pumpa gikk f****..
En annen ting er at noen har måttet bytte en EGR- ventil, den soter igjen og gir feilmelding. Kan renses, holder en liten stund, må så byttes, denne er visstnok kostbar, typ ca 7-8000.- pluss arbeid, hvis min info er riktig, kjente en som hadde sånn bil, han sa den prisen , og han jobber også på et bilverksted..
Styrer med DAB og AUX
- Tor 2.2TiD
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 08 aug 2007, 16:09
Høres ikke bra ut... min har gått med trim i minst 3-4 år..
ingen problem..
Er ingen ekspert men skjønner ikke hvorfor pumpa skal
få problemer.. Forbruket er stort sett det samme, så den
trenger vel ikke levere noe mere...?
Ved normal kjøring vel og bemerke...
De som bruker bilene sine som race-biler etter veiene,
må vel påregne seg noe mere vedlikeholdsutgifter
ingen problem..
Er ingen ekspert men skjønner ikke hvorfor pumpa skal
få problemer.. Forbruket er stort sett det samme, så den
trenger vel ikke levere noe mere...?
Ved normal kjøring vel og bemerke...
De som bruker bilene sine som race-biler etter veiene,
må vel påregne seg noe mere vedlikeholdsutgifter

- vector25
- Innlegg: 25
- Registrert: 21 sep 2007, 10:50
- Navn: Espen Larsen
- Bil: 9-5 1.9tid Vector.2006mod
- Sted: gjøvik
Chip trimming har lite med diesel pumpa å gjøre. det en chip gjør er å time innsprøytningen mer optimalt. En original motor er ikke bygget for å yte mest mulig. det ligger mye mer krefter i den enn det som blir hentet ut av fabrikk.
På gamle turbodiesel biler gikk det hardere utover pumpa. dette fordi man regel rett justerte opp trykket i pumpa slik at den skulle gi mer.
Hvis noen av dere har chippet en dieselbil tidligere, så vet dere at den bruker ihverfall ikke mer diesel. det er det jo en grunn til.
På gamle turbodiesel biler gikk det hardere utover pumpa. dette fordi man regel rett justerte opp trykket i pumpa slik at den skulle gi mer.
Hvis noen av dere har chippet en dieselbil tidligere, så vet dere at den bruker ihverfall ikke mer diesel. det er det jo en grunn til.
mvh
Espen
Espen
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
9-5
Hadde jo en 03-95 Tid som hadde godt 270k.Når det gjelder effekt så var den helt grei.I fart så holdt den greit en trimmet Passat tdi org. 115hk og ble litt etter en E46 320D.
Min far har en Tid med kcr-boks.Drar noe voldsomt........Selv med 1700kg med caravan bakpå.Trenger aldri lenger nd en 4.gir nesten uansett hvor bratt..... Så muligheter er det med denne motoren også
Mere effekt,mindre forbruk og mye penere gange....... er jo verdt ca 6oookr det....
Min far har en Tid med kcr-boks.Drar noe voldsomt........Selv med 1700kg med caravan bakpå.Trenger aldri lenger nd en 4.gir nesten uansett hvor bratt..... Så muligheter er det med denne motoren også

Mere effekt,mindre forbruk og mye penere gange....... er jo verdt ca 6oookr det....
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription