Var på denne siden
http://speedparts.se/shop/prod/res_moto ... _kit.shtml
for å finne pris på sett til å bytte registerkjede på 9k.
Hva er forskjellen på rep.sats balanseaksel og kamdrivning? Hvilken er det jeg evt trenger. Det gjelder en 9000 cs 95 mod med rasling i register. Søkte meg frem til at originalsett inneholder fler deler - hva er disse og hva koster originalsett?
Har vel B204-motor så da blir det vel art.nr.53.1005 eller 53.1003?
Forskjell på kamdrivning og balanseaksel?
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Forskjell på kamdrivning og balanseaksel?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ah, det glemte jeg helt å si til deg... Disse motorene har balanseaksler som minsker vibrasjoner i motoren. Dette er i tillegg til register/kamkjede, og er et separat system.
Du skal i utgangspunktet ha art. nr. 53-1003, altså registerkjedesats.
Når det gjelder balanseaksler har du to alternativer;
1. Bytte kjede og drev++, altså må du ha art. nr. 53-1005 i tillegg til den andre. Er ikke noe mer arbeid egentlig, men koster som du ser 1990,-.
2. Kappe/fjerne kjeden, og aldri mer behøve å tenke på det. Dette er det mange som gjør, og jeg har aldri hørt om at det har medført noen problemer, annet enn minimalt mer vibrasjoner. Det er gjort på min bil, og jeg har ikke opplevd noen ulemper med det.
Og ikke minst, 1990,- spart!
Du skal i utgangspunktet ha art. nr. 53-1003, altså registerkjedesats.
Når det gjelder balanseaksler har du to alternativer;
1. Bytte kjede og drev++, altså må du ha art. nr. 53-1005 i tillegg til den andre. Er ikke noe mer arbeid egentlig, men koster som du ser 1990,-.
2. Kappe/fjerne kjeden, og aldri mer behøve å tenke på det. Dette er det mange som gjør, og jeg har aldri hørt om at det har medført noen problemer, annet enn minimalt mer vibrasjoner. Det er gjort på min bil, og jeg har ikke opplevd noen ulemper med det.
Og ikke minst, 1990,- spart!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du kan dra en "fuling" og kjøpe komplett sats til 9-5 på Saab, da er både balanseaksel- og kamkjedesats inkludert for 1700 kr. Det meste passer på 9k, om du leser her viewtopic.php?t=16759&highlight=kamkjede
så kommer etterhvert delenumrene opp på de delene du må kjøpe utenom.
Skal du bytte registerkjede så MÅ du enten bytte eller fjerne balanseakselkjedet også. Alle drevene bør du også bytte. Hvor mye vibrasjoner du får av å kutte balanseakselkjedet kommer an på hvor bra balansert motoren din er i utgangspunktet vil jeg tro. Du som går industridesign kjenner vel til hvordan deler som er produsert for å passe sammen ikke alltid gjør det, toleransene ligger langs standardavvikskurven, og er du uheldig så får du komponenter fra begge ender av kurven, altså avvik begge veier... Det var nå en digresjon, men det virker som om effekten av å kutte kjedet er veldig varierende. Noen merker ikke noe til det i det hele tatt, mens andre åpner motoren på nytt for å sette det inn. Det virker også som om 2,3 har generelt mer vibrasjoner enn 2,0.
Dette er hva jeg tolker ut ifra folks vidt forskjellige erfaringer iallfall.
så kommer etterhvert delenumrene opp på de delene du må kjøpe utenom.
Skal du bytte registerkjede så MÅ du enten bytte eller fjerne balanseakselkjedet også. Alle drevene bør du også bytte. Hvor mye vibrasjoner du får av å kutte balanseakselkjedet kommer an på hvor bra balansert motoren din er i utgangspunktet vil jeg tro. Du som går industridesign kjenner vel til hvordan deler som er produsert for å passe sammen ikke alltid gjør det, toleransene ligger langs standardavvikskurven, og er du uheldig så får du komponenter fra begge ender av kurven, altså avvik begge veier... Det var nå en digresjon, men det virker som om effekten av å kutte kjedet er veldig varierende. Noen merker ikke noe til det i det hele tatt, mens andre åpner motoren på nytt for å sette det inn. Det virker også som om 2,3 har generelt mer vibrasjoner enn 2,0.
Dette er hva jeg tolker ut ifra folks vidt forskjellige erfaringer iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan