T16 til E85

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

T16 til E85

Legg inn av zero900t » 29 mar 2008, 21:02

Da var eventyret med T8 ute. Siden motoren gikk til dundass så er da frågan...

Har en T16 motor stående, ikke med DI.
Kan jeg evt bygge den om tså jeg får kjørt på E85?
Noen som veit hvilke deler jeg må bytte, forbedre?

Og ikke minst prisen på alt sånn ca. Hadde vært deilig om jeg fikk alt på et sted, syns det er så pes å bestille litt her og litt der..

Har evt speedparts alt man trenger? får ringe dem på mandag men tenkte å høre her om noen hadde no peil for jeg er blank på E85 og ombygging.... :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: T16 til E85

Legg inn av Morti » 30 mar 2008, 02:51

Ville satsa på datasprut, større dyser og muligens sprekere bensinpumpe.. Er sikker på at dette vil holde en god stund før alt "morkner og rakner" som enkelte påstår skjer over natta omtrent .. =)

Som jeg sa på tlf til deg istad, sjekk med http://www.tktrimming.no" onclick="window.open(this.href);return false; om de kan gi en pakkepris på megasquirt ferdig montert. Det blir kanskje litt overkill å bruke 20 lapper på en ny autronic sm4 boks til din bil (selv om det hadde vært kult da hehe)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: T16 til E85

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 mar 2008, 21:03

å montere justerbar btr for å skru opp bensintrykket så dysene slipper gjennom ca 30% mer suppe ved samme åpningstid er da det letteste stedet å begynne? "justering av trykket gjøres ved å sjekke lambdaverdiene med bredbandsllambda (t.eks avgastest på verksted). dette blir nok hard kost for bensinpumpa, så det må påberegnes at denne byttes til en kraftigere....

ellers finnes det flere bokser på markedet som kobles inn på ledningene mellom hjernen og dysene. disse manipulerer pulsene så dysene får ca 30% lengre åpningstid. eksempler er http://www.flexitune.se/" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.flextek.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
dette er plu&play!

større dyser kan også gå, men bare på biler med lambdasonde. det kan holde med 10-20% større dyser, så gjør lambdaen resten av jobben med å si fra at det må spes på med mer suppe. "ulempen" er at motoren vil gå litt magert i closed loop ved fullgass, for da er det "mappen" som bestemmer drivstoffmengdene og ikke sonden. løsningen er enda større dyser.... om det er bosch LH det er snakk om, er utvalget stort på dynga av dyser i forskjellige størrelser!

datasprut, som morti foreslår, er jo DEN ideelle løsningen. men ikke den billigste....

finnes helt sikkert mange fler konverteringsmetoder. nesten bare fantasien som begrenser... (f.eks har noen kobla til konstant trykk fra en tank på vakuumsia av org. btr'n så denne skal gi et ønsket høyere drivstofftrykk)

ellers er det mye å lese om emnet på http://etanol.nu/forumrecover" onclick="window.open(this.href);return false; (forumet hvor svenske hobbykonverterere møtes)

selv har jeg kjørt på e85 i 10kkm i 900'n (gasser) og har ikke hatt en eneste dårlig erfaring med det i driftssammenheng...

lykke til! :)

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: T16 til E85

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2008, 21:28

AndreasE N1216 skrev: større dyser kan også gå, men bare på biler med lambdasonde. det kan holde med 10-20% større dyser, så gjør lambdaen resten av jobben med å si fra at det må spes på med mer suppe. "ulempen" er at motoren vil gå litt magert i closed loop ved fullgass, for da er det "mappen" som bestemmer drivstoffmengdene og ikke sonden. løsningen er enda større dyser.... om det er bosch LH det er snakk om, er utvalget stort på dynga av dyser i forskjellige størrelser!
Det der er ikke akkurat så glupt på en turbomotor!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: T16 til E85

Legg inn av Morti » 30 mar 2008, 21:48

Jadda, det er mange finurlige jallamekk løsninger som kan få en bil til å gå på e85.. det letteste er kanskje å bare fylle e85 uten å gjøre noe som helt, det fungerer sikkert på et vis det også. Men man vil få en bil som går som en dass og bruker enten for mye eller for lite fuel avhengig av turtall\load.

Litt av fordelen ved å kjøre e85 er at man kan kjøre noe mer aggressiv tenning, noe som igjen gir mer effekt og bedre utnyttelse av drivstoffet. Man vil ikke få utnytta denne fordelen ved å montere "ca 20% større dyser" og lignende..

Jeg ville gjort det ordentlig hvis man først skal gjøre noe. Min mening er hvertfall: E85 + og900 = datasprut (tenning + bensin)

Da kan man utnytte e85`s fordeler og få en bil som går temmelig mye bedre enn jallamekkløsninger. Man har også nermerst ubegrensede muligheter for å montere grommere HW under panseret
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: T16 til E85

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2008, 01:07

Morti skrev: Litt av fordelen ved å kjøre e85 er at man kan kjøre noe mer aggressiv tenning, noe som igjen gir mer effekt og bedre utnyttelse av drivstoffet. Man vil ikke få utnytta denne fordelen ved å montere "ca 20% større dyser" og lignende..
Skal man stille fram tenninga så skal man vite hva man gjør, blir jo fort artige forbrenningstrykk av det der... :xd: men det banker ikke så lett :wink:

Så må man ha en ordning for kaldstart, har lest at folk har gjort mye rart her også. Noen har opplegg for å starte på bensin, andre monterer varmeplater, andre igjen får ikke start uten motorvarmer når det er kaldt. Eller man kan kontertere til Trionic 7 :mrgreen:

Uansett, gjør man dette på en gammel 900 slik som Morti har gjort, så har man råd til å gjøre seg noen erfaringer, en B202 koster jo ikke all verden. Moro er det også, og lærerikt! (OT, jeg skal være med og kjøre og900 på Mjøstreffet, Morti! :biggrin: )

Her er et forum for etanolhuer: http://etanol.nu//forumrecover/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: T16 til E85

Legg inn av AndreasE N1216 » 31 mar 2008, 21:56

var det forumet jeg linka til Ingvar. "jallamekkonverteringer", som dere kaller det, er løsninger som tusener av svenske biler vellykka kjører rundt med, tilogmed turbosaaber. det er ihvertfall intrykket jeg har fått etter å ha lest litt i det forumet. det et dyrt adaptivt sprut gjør, er jo ikke anna enn å gi motoren mer drivstoff når man kjører på e85 så lambda=1+- oppnås under alle driftsforhold!? og det målet finnes det jo mange andre måter å nå! selvfølgelig blir da noen av løsningene jalla sett i forhold til dyrt innsprut, men alikevel like velfungerende siden det samme målet oppnås. eller er jeg helt ute på sykkeltur? :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: T16 til E85

Legg inn av Morti » 31 mar 2008, 22:34

AndreasE N1216 skrev:var det forumet jeg linka til Ingvar. "jallamekkonverteringer", som dere kaller det, er løsninger som tusener av svenske biler vellykka kjører rundt med, tilogmed turbosaaber. det er ihvertfall intrykket jeg har fått etter å ha lest litt i det forumet. det et dyrt adaptivt sprut gjør, er jo ikke anna enn å gi motoren mer drivstoff når man kjører på e85 så lambda=1+- oppnås under alle driftsforhold!? og det målet finnes det jo mange andre måter å nå! selvfølgelig blir da noen av løsningene jalla sett i forhold til dyrt innsprut, men alikevel like velfungerende siden det samme målet oppnås. eller er jeg helt ute på sykkeltur? :)
Du er på sykkeltur uten hjul på sykkelen! ;)

Klart det fins jallamekk man kan montere for å kjøre på e85, men dette er mest for folk som vil kjøre på e85 fordi det er en økonomisk gevinst, og ikke fordi at bilen går bedre på e85.. Svensker er som kjent gjerrige, og det sier seg selv at de lager jallamekk så man kan kjøre gamle biler på e85 for å få fyllt billig drivstoff. Men bilene går nok marginalt bedre enn det de gjorde på bensin, om ikke dårligere!

Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett! (Et såklart ingen minus at det er billig å fylle heller hehe)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: T16 til E85

Legg inn av AndreasE N1216 » 01 apr 2008, 08:41

altså et prioriteringsspørsmål..........
zero 900t skrev ingen ting i inlegget om av hvilken grunn han vil konvertere. altså kanskje han vil kjøre på e85 bare for å kjøre på det. ikke vet jeg!? derfor foreslår jeg andre alternativer i tilfellet overfornevnte grunn er grunnen.
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett!
tror vi er enige nå, Morti :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: T16 til E85

Legg inn av zero900t » 01 apr 2008, 14:06

AndreasE N1216 skrev:altså et prioriteringsspørsmål..........
zero 900t skrev ingen ting i inlegget om av hvilken grunn han vil konvertere. altså kanskje han vil kjøre på e85 bare for å kjøre på det. ikke vet jeg!? derfor foreslår jeg andre alternativer i tilfellet overfornevnte grunn er grunnen.
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett!
tror vi er enige nå, Morti :)
ja takk begge deler sa ole brumm.....

Men blir nok lagt litt på is detta her gitt...
sjekka opp litt med priser og havner fort på 20 000 for megasqurt sitt sprut og sm4 ligger på ca 30 000 ferdig montert begge to...

så da hiver jeg inn 16ven og legger opp apc system enn så lenge :lol:

men takk for svar. :P
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: T16 til E85

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 apr 2008, 16:18

zero900t skrev:
AndreasE N1216 skrev:altså et prioriteringsspørsmål..........
zero 900t skrev ingen ting i inlegget om av hvilken grunn han vil konvertere. altså kanskje han vil kjøre på e85 bare for å kjøre på det. ikke vet jeg!? derfor foreslår jeg andre alternativer i tilfellet overfornevnte grunn er grunnen.
Spørsmålet blir jo egentli om man vil putre rundt på e85 pga at det er billiger å fylle, eller om man vil kjøre e85 fordi det har et par fordeler som kan få bilen til å gå bedre med rett oppsett!
tror vi er enige nå, Morti :)
ja takk begge deler sa ole brumm.....

Men blir nok lagt litt på is detta her gitt...
sjekka opp litt med priser og havner fort på 20 000 for megasqurt sitt sprut og sm4 ligger på ca 30 000 ferdig montert begge to...

så da hiver jeg inn 16ven og legger opp apc system enn så lenge :lol:

men takk for svar. :P
Hei.. Veit ikke om prisene dine er en aprilspøk. Men det der var jo litt i overkant av det du trenger å betale da Halvar.
Brukt SMC+ store dyser og bensinpumpe så du kan farte rundt på etanol. Program laster jeg eller morten opp til hjernen din GRATIS 8)

Kjenner en som kan montere sprutet ditt, til noen få lapper
trenger jo ikke koste mer enn en 12-13 tusen..

Så nå går du innpå finn.no, og legger ut kampingvogna di til salgs og kjøper en brukt boks og ledningsmatte.

P.S Det er fint plass til dame baki en 900 også :oops: :-({|=
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Re: T16 til E85

Legg inn av Myrt N610 » 01 apr 2008, 16:30

alex_ander3@hotmail.com skrev: Så nå går du innpå finn.no, og legger ut kampingvogna di til salgs og kjøper en brukt boks og ledningsmatte.
P.S Det er fint plass til dame baki en 900 også :oops: :-({|=
:date: :lol: :lol:
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: T16 til E85

Legg inn av zero900t » 01 apr 2008, 17:43

alex_ander3@hotmail.com skrev: Så nå går du innpå finn.no, og legger ut kampingvogna di til salgs og kjøper en brukt boks og ledningsmatte.
selge vogna før jeg har fått den :wierdface:

drekki du :lol:

kom på de prisene ferdig montert, men da er jo alt nytt og da :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Svar