R?debank
Moderator: Moderatorer
Rådebank er lyden du får når rådelagrene er utslitte. Detter er ikke en vanlig feil hos saab, men jeg har vert borti motor med utslitte lager og tilhørende ulyd. Det oppstår etter langvarig bruk i alle motorer, eller ved feil vedlikehold og missbruk. Høyst sansynelig det siste hvis ikke SAABen din har gått over 400k.
Og ja dette er dyrt ! Er det en gammel bil må man få gjort det privat, eller bare skrote bilen. Det er billige deler, men mye jobb å skifte.
Og ja dette er dyrt ! Er det en gammel bil må man få gjort det privat, eller bare skrote bilen. Det er billige deler, men mye jobb å skifte.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
bank
Bytt hele motoren!
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det ville kostet deg ca 2000,- å bytte råde/ramme/axial lager og pakningene du må ha for å sette det sammen igjen.
Blokka, rådene og veiva er nok like fine, hvis den ikke har gått med rådebank lenge da. Da kan det jo ha gått ut over veiva..
I tillegg trenger du jo litt generelle kunnskaper om motor for å få allt i fra hverandre og få satt det sammen riktig igjen.. Men man lærer mye mens man går fram så det er nok ikke noe problem for de fleste av oss.
Blokka, rådene og veiva er nok like fine, hvis den ikke har gått med rådebank lenge da. Da kan det jo ha gått ut over veiva..
I tillegg trenger du jo litt generelle kunnskaper om motor for å få allt i fra hverandre og få satt det sammen riktig igjen.. Men man lærer mye mens man går fram så det er nok ikke noe problem for de fleste av oss.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du bytter ikke råder på en SAAB-motor. Rådelagrene er så sterke at
du må ha kjørt langt uten olje eller kjølevæske for å ødelegge dem,
evt. tømt grus i oljen (har prøvd hardt på å ødelegge dem med 350 Nm
i snart 8 år uten å lykkes
).
Og hvis lagrene er utslitte er det svært trolig at mye annet også har
fått sin porsjon med slitasje. Bytt heller motoren, det kryr av gamle
rustne SAABer med motor som knapt er innkjørt. Det eneste du skal
sjekke er at kamkjedet ikke skramler. Bortsett fra det holder motorene
glatt 6-800 000 km.
Ny motor får du for et par tusenlapper, og den må allikevel ut hvis du
skal skifte lager. Lagerbank/rådebank høres litt likt ut med tenningsbank,
litt kraftig metall-bankelyd.
du må ha kjørt langt uten olje eller kjølevæske for å ødelegge dem,
evt. tømt grus i oljen (har prøvd hardt på å ødelegge dem med 350 Nm
i snart 8 år uten å lykkes

Og hvis lagrene er utslitte er det svært trolig at mye annet også har
fått sin porsjon med slitasje. Bytt heller motoren, det kryr av gamle
rustne SAABer med motor som knapt er innkjørt. Det eneste du skal
sjekke er at kamkjedet ikke skramler. Bortsett fra det holder motorene
glatt 6-800 000 km.
Ny motor får du for et par tusenlapper, og den må allikevel ut hvis du
skal skifte lager. Lagerbank/rådebank høres litt likt ut med tenningsbank,
litt kraftig metall-bankelyd.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T