Tr?bbel med t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Trøbbel med t16

Legg inn av ut218 » 31 mai 2004, 15:00

Hei, har en t16 med litt motorproblemer. Bilen går urent. Får noen fusk av og til, og det virker som om pluggene druknes i olje. Dessuten er oljetrykket litt lavt. Oljeforbruket er svært høyt. Så at rørene utfra turboen inneholdt olje, men mistenker at også toppen lekker olje inn i ventilene.
Vurderte også å skifte ventiltrykkere. Noen som vet åssen man oppdager om disse er ødelagt. Altså de hydrauliske. Det er ihvertfall en tikkelyd i toppen.
Håper på hjelp. Bilen ryker nemlig ganske heftig.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

oljeforbruk

Legg inn av Petter 900 T » 31 mai 2004, 17:44

Hvordan er eksosen ved pådrag?

Høres ut som gåen turbo synes jeg, evt. veivhusventilasjon med mye olje i. Slitte stempelringer.

Sjekk trykket i veivhuset ved ladetrykk.

Lykke til!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 02 jun 2004, 15:03

kontrollerte kompresjonen og den viste normale verdier. Bilen soter noe voldsomt, og pluggene går ofte rå, og er helt svarte. Og det er opplagt olje for den bruker mye. Og ved gasspådrag kommer mye svart røyk.
Har ikke kontrollert veivhusventilasjonen, men har tatt opp oljepeilepinna mens motoren går. Og der nede er det også litt røyk, uten at det blåser ut av åpningen. Sånn sett tror jeg ringene er tette. Kan ventiltetningene være gåen?
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Trøbbel med t16

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 jun 2004, 20:10

ut218 skrev:Hei, har en t16 med litt motorproblemer. Bilen går urent. Får noen fusk av og til, og det virker som om pluggene druknes i olje. Dessuten er oljetrykket litt lavt. Oljeforbruket er svært høyt. Så at rørene utfra turboen inneholdt olje, men mistenker at også toppen lekker olje inn i ventilene.
Vurderte også å skifte ventiltrykkere. Noen som vet åssen man oppdager om disse er ødelagt. Altså de hydrauliske. Det er ihvertfall en tikkelyd i toppen.
Håper på hjelp. Bilen ryker nemlig ganske heftig.
anngående tikking i toppen må du vel bytte til nye ventilløftere regner jeg med..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 02 jun 2004, 20:46

Hei.

1. Som Petter er inne på så er det nok stor sansynelighet for at Turbon er defekt.

2. Dersom det tikker i ventiltrykkerne så kan det komme av flere ting. Prøv først å kjøre en innvendig motorrens (helles på mens motorolje er varm og la stå på tomgang i ca 10 minutter (avhengig av produsent) skift olje) Deretter kjøp en dyr olje - Castrol SLX er en olje som jeg har fjernet dette problemet med mer enn en gang...
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 03 jun 2004, 18:45

Sort røyk og sotete plugger har ingenting med olje å gjøre. Det er for fet blanding. Hadde det vært olje hadde det kommet blårøyk ut av eksosen ikke sort. Sjekk luftfilteret, og at tenningen er riktig innstillt.

Angående oljeforbruket, så forsvinner mye inn i innsuget hvis tilbakeslags ventilen på veivhusventilasjonen er kaputt. Sjekk denne. Er denne kaputt, trykksettes motoren innvendig når ladetrykket kommer, og masse olje vil gå i den tykke slangen mot innsuget, fordi det ikke er trykk der. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 jun 2004, 14:00

kan det være at lekkasje i turboen gir sort røyk og dårlig gange. Om eksos resirkuleres vil luft bensinblandingen da bli for fet?
Kjørte 5 kilometer etter at jeg skiftet plugger på saab. Pluggene var da dekket av et tykt lag sot, og jeg mener tykt lag. Så forresten at en vakumslange var koblet rett fra vakum til egr. Skal den det, og hva skjer om den er frakoblet. Koblet fra en av de store vakumniplene på innsuget, og motoren ruset da kraftig. ca 4000@. Skal det være så mye ekstra bensin i bensin luftblandingen.

Denne bilen har bare ført med seg katastrofe.
2002 9-5 Aero automat

Svar