1. Hvordan kan jeg fikse dette selv på en mere permanent måte?
2. Er det mulig å gjøre noe for å forhindre at det skjer igjen? Altså gjøre noe med den skarpe kanten på plasthylsen/festet, som gnisser mot ledningene.

Takker for gode råd!
Moderator: Moderatorer
Dette virker for meg som den beste løsningen! Er det noen som vet hva slags kabel jeg bør kjøpe, altså tykkelse og motstand? Hvordan er det best å skjøte en slik kabel?Petter 900 T skrev:Ikke lag skjøt der det er brudd, da får du et nytt stresspunkt.
Skjøt inn en ny kabelstump på ca 15-20 cm, slik at kabelen blir "ny" der den beveger seg.
Petter
Ser ut som 1,5mm2 det der. Du får jo kjøpt slike ledninger overalt. Beste ledningstypen til slikt er RK, kan hende den kalles noe annet på f. eks. biltema, men det som kjennetegner den er fintrådet ledere, og tykk og fleksibel isolasjon/kappe. Husk å tvinne lederne før du presser på en skjøt.bjolester skrev: Dette virker for meg som den beste løsningen! Er det noen som vet hva slags kabel jeg bør kjøpe, altså tykkelse og motstand? Hvordan er det best å skjøte en slik kabel?
Finnes det noen måte å hindre at det skjer på nytt? Altså en fix for en åpenbar designsvakhet.