turbo trykk,900t 16v
Moderator: Moderatorer
turbo trykk,900t 16v
Hei. Lurte på om noen kan svare meg på dette.turbotrykket i måleren min fra speedparts er litt rar!
den går noen ganger opp til 1,2. men den holder seg mest på 0,9 til 1bar. og den faller fort. Viss jeg tråkker på går den opp,men går ned med en gang? bilen går bra.har en justerer i motorrommet. den er blå med en kobber skrue på toppen med umbrako i midten.og jeg kan justere på den blå. der står det + til venstre og minus til høyre! men jeg har justert den men ingen forandring.vill ha den ned på 1 bar.er det noen måte og måle trykket uten og kjøre?
den går noen ganger opp til 1,2. men den holder seg mest på 0,9 til 1bar. og den faller fort. Viss jeg tråkker på går den opp,men går ned med en gang? bilen går bra.har en justerer i motorrommet. den er blå med en kobber skrue på toppen med umbrako i midten.og jeg kan justere på den blå. der står det + til venstre og minus til høyre! men jeg har justert den men ingen forandring.vill ha den ned på 1 bar.er det noen måte og måle trykket uten og kjøre?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: turbo trykk,900t 16v
Er det blåkran du kjører med..? Ville heller fått i en liten APC-boks og fått ladetrykket rett uten tenningsbank.. Hører vel kanskje til i trim-forumet også denne vel?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: turbo trykk,900t 16v
er det mats sin 900 du har? Synes det er noe kjent med den bilen
Du har blåkran på denne her og skal jeg gi den noen anbefalinger så er det å ta vekk hele greia
Du har ikke peiling på om du har tenningsbank eller ikke og for middels motorkyndige folk regner jeg blåkran som sakte selvmord 



900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
Re: turbo trykk,900t 16v
hva kan jeg bruke da. viss jeg fjerner den.hvordan beholder jeg et bars trykk.sånn apc box. hvor sitter den i bilen. vet ikke om den er fjernet.er ikke helt inn i dette ennå.
Re: turbo trykk,900t 16v
mulig det er mats sin gammle. kjøpte den i fetsund.
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: turbo trykk,900t 16v
Så mistenkelig ut som mats sin gamle bil ja. 

25 Year anniversary of Saab 9000
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: turbo trykk,900t 16v
Ja det er Mats sin gamle. APC-boks sitter nedi venstre skjermen. Om den er montert på originalstedet da. Eldre biler hadde denne under baksetet.
Hvis du fjerner blåkran setter du inn komplett apc-system for å styre ladetrykket. Du trenger da ledningsnett, styrdon og noen komponenter til systemet, bl.a. magnetventil.
Hvis du fjerner blåkran setter du inn komplett apc-system for å styre ladetrykket. Du trenger da ledningsnett, styrdon og noen komponenter til systemet, bl.a. magnetventil.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: turbo trykk,900t 16v
Ettersom du har en 1990 modell så må du enten bytte til annen motorstyring (nyere lucas eller bosch) eller skaffe deg en chip i tillegg til APC-boks og ledningsnett da den mest sannsynlig har lucas og begrensninger der. Fjern blåkranen ihvertfall (regner med den ikke har APC orginalt hvis du har blåkran). 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: turbo trykk,900t 16v
Ok. takker for svar. 

Re: turbo trykk,900t 16v
dette er en org turbo 16v. er det noen som vet om jeg kan få kontakt med han mats.kunne spurt han litt om dette? 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: turbo trykk,900t 16v
Siste 8v kom i 1989 som turbo, fra 1990 var alle motorer fra SAAB 16v (både med og uten turbo). Se i vognkortet ditt hvor mange hester den har orginalt, regner med det står 145HK der.. Da er det en lavtrykker.powertom skrev:dette er en org turbo 16v. er det noen som vet om jeg kan få kontakt med han mats.kunne spurt han litt om dette?

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: turbo trykk,900t 16v
Ok. det skal jeg sjekke. i vongkorte står det 160hk? 

- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: turbo trykk,900t 16v
da burde du jo ha APC originalt i bilen, var vel bare ltt som ikke hadde apc...
Mvh
Paul K
Mvh
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: turbo trykk,900t 16v
tror det er apc i denne ja,men jeg er nybegynner på saab og turbo. men fint og få hjep. takker for det. 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: turbo trykk,900t 16v
Da har du nok APC ja.
røsk bort den blåkrana og juster heller på APC-boksen, da får du samme effekt uten fare for tenningsbank.
Se under knepanelet først som sagt, har du første generasjon lucas så kan det hende det ligger begrensninger i denne og da trenger du en chip til den.


SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.