Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!
Moderator: Moderatorer
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 07 mar 2010, 23:07
Er det noen som vet hva throttle bodies på en turbomotor er godt for? På sugere så hjelper det en del på gassrespons og noe effektøkning, men på en turbo er jeg usikker. Ser på bilder at mange som bygger turbo på M5 motoren har slike, så noe er det vel godt for?
Hvis noen lurer på hva throttle bodies er så er det ett spjell for hver sylinder.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 mar 2010, 23:13
Hehe... Throttle body har jo stort sett enhver bil da

Men det er selvfølgelig ikke vanlig at en vanlig normal bil har et for hver sylinder..
Utengen og andre kan sikkert ramse om flere fordeler men om jeg vil tro at den største fordelen er at man med separate gasspjell får en bedre kontroll på hva som slippes inn i hver enkelt sylinder.
Om du tenker deg et vanlig innsug så kommer jo lufta inn i en ende og går da inn i et felles kammer for alle sylindrene, problemet blir da at hver sylinder ikke får like mye luft ettersom kanalene kommer på rekke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 07 mar 2010, 23:14
Vet at slike ofte blir brukt i forgassermotorer. De gir en mye jevnere(laminær) luftstrøm, og man slipper dermed turbulens i luftstrømmen, og det vir da gi en litt bedre effekt.
Du har ikke bilde av noe slikt på en M5 turbomotor? Ser ikke helt for meg åssen det kan se ut..
EDIT: tenker på trakta ja..
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 07 mar 2010, 23:22
Tor N12 skrev:Hehe... Throttle body har jo stort sett enhver bil da

Hahaha, ja, kanskje litt dårlig forklart topic..
Men, her er bildet til deg aleks_

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2010, 23:39
Det er enkelt og greit godt for mindre trottlet volum, samt like innsugsforhold for hver sylinder, om du tar den forklaringen

Dette fører til bedre respons og det er en måte å løse gassvekslingsproblemer på, men med bare fire sylindre som Saabene stort sett har, så er strengt tatt ikke det noe stort problem på innsugssida. Kommer an på kamtiming da men.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan