Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
gard

Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch

Legg inn av gard » 29 sep 2010, 13:07

Vet noen aksakt hvilke deler og evt. delenr. for å skifte utløserlageret og clutch på min 900 s 95m.
Evt. om man behøver noe spesialværktøy?

Takk for Svar!

junijor N1529
Navn: Vegard Andersson
Bil: 04 9-5 2.0T
Sted: Gausdal

Re: Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch

Legg inn av junijor N1529 » 03 okt 2010, 21:32

hallo, kan ikke si 100% eksakt hva du trenger, men en liten veileder.
Du trenger Clutch sett, med clutch, trykkplate og utløserlager. Dette settet skal ha alt du trenger, men kan være lurt og bytte simringen inn til kassa også, så du slipper ut med kassa hvis den blir slitt senere, du trenger også sentrerings tapp, ett eller annet som passer rett inn i motor'n der akslingen på kassa skal være, uten det kan det være vanskelig å få på igjen kassa hvis det ikke er rett plasert. ogsa viktig å ha litt fett å ha på der utløserlageret skal være. Jeg har gjort dette på min 95mod ng900s. er en del arbeid å ta ut kassa men er ikke umulig å gjore selv!!
er også lurt å ta noen telefoner rundt til Saabforhandelere og Bilxtra/ Meca osv. de kommer ofte med nyttige tips og forklaringer. kan være mye penger å spare ved å kontakte flere butikker for å hore etter pris :)
Lykke til :D lurt å høre med forhandler også, så du slipper å stå med kassa ute og mangle noe pga at jeg glemte det :)
M.v.h. Vegard
NG900S 94mod
Medlemsnr: N1529

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch

Legg inn av Ingvar N629 » 03 okt 2010, 22:26

Det kan også være greit å handle hylsa som utløserlageret sitter på, denne kan bli stygt sliten. Ta fra hverandre og vask utløsermekanismen, og smør opp med molybdenfett. Bruk litt fett også på splinesen som skal entre trykkplata, evt teflonspray.

Husk girolje! Og simringene til medbringerne som sitter i kassa kan du bytte i samme slengen. Kjøper du clutchen på Saab så følger det med en det sånn tjafs der, men husker ikke akkurat hva...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar