Trykkm?leren g?r amok!!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Trykkmåleren går amok!!!

Legg inn av Anders N95 » 01 aug 2003, 01:16

Hmmm...Den originale turbotrykkmåleren har plutselig begynt å fly langt opp mot det røde på kjerra nå! Hva er dette for noe? Har aldri rørt noe som har med turbo å gjøre. Er dette skadelig? Og BTW, andre som opplever skrangling i girkassen i høgresvinger i høg fart? Kom litt rare lyder i dag...

Og i tillegg så har jeg litt sånn småfjusking ved akselerasjon rett før trykket setter inn for fullt? Har sett at andre her har d og...Noen som har peiling?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 01 aug 2003, 10:36

opp MOT det røde eller opp PÅ det røde? den skal gå helt opp til der det røde begynner originalt..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 01 aug 2003, 11:44

Phhhjuuu...Har misforstått litt jeg da.Går bare opp mot det røde. Har aldri tenkt eller sett så nøye på den i og med at jeg ikke har hatt lappen så lenge.. :)
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 01 aug 2003, 15:58

da er det bare å lene seg tilbake og gasa tills det rasar... 8)

hva er forresten rekorden i trykk her inne? før div toppakninger flyr til himmels?? Leste om F1 på 80-tallet, de lada mellom 6 og 8 bar... :shock:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 01 aug 2003, 16:05

Uten å vite så mye om de andre ville jeg tro at mr.Børre stiller ganske sterkt...?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 01 aug 2003, 23:01

Mye trykk er en ting, men luft-mengde... Det var en annan fråga... Men har nok maxa ut TD04:an ja.... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 aug 2003, 08:21

hmmz .. min APC nål går da stort sett bare 2/3 inn på det gule ..

Innimellom i medvind etc går den opp til overgangen mellom rødt og gult

Kanskje man burde begynne litt feilsøking?

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 02 aug 2003, 08:22

Og ja .. jeg er på jobb, og ikke innlogget ](*,)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 02 aug 2003, 09:43

det første jeg ville gjort var å sjekke alle vakuum-slanger Morten..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 aug 2003, 12:47

Ser ut som det kan være noe slitne greier der ja ... ligger alle de åpent til eller er det noen kriker og kroker man må lete i også?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 aug 2003, 21:41

Rune N35 skrev:det første jeg ville gjort var å sjekke alle vakuum-slanger Morten..
Han som hjalp meg med min bil konstaterte at vakuumslangane var OK ved å lese av undertrykket. Bruk ein gradert trykkmålar (vi brukte ein turbotrykksmålar) og lat bilen stå på tomgong. Rusa motoren til 2000rpm, og då hadde eg -0.9bar. Veit ikkje om dette er ei gjengse metode, men det virkar ihvertfall logisk nok.

Ellers Morten er det dei slangane som låg lettast til som var mest "morkne" med meg. Det var selfølgelig ikkje noko game med nokon av slangane, men eg bytta dei som såg tvilsomme ut.

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 03 aug 2003, 16:53

Rune N35 skrev:det første jeg ville gjort var å sjekke alle vakuum-slanger Morten..
Noen som veit dimensjonen på disse slangene? De er jævlig morkne alle sammen virker det som .. Har snoket rundt på EPC, men der står det bare "Vakumslang" .. så det sier meg ikke så mye :p

Kan man bruke vanlig bensinslange eller.no bare lengden er sånn noenlunde lik?

Er i alle fall den som går inn på bensintrykkregulatordingsen(?) som er pill råtten, den sprakk bare jeg tok på den. Synes jeg fikk litt mere liv i nåla etter en nødreparasjon med sort tape :p Nå går den stort sett helt til overgangen med en gang og så krabber den seg sakte tilbake.

Og den vakuumslangen som går ut fra toppen der det alltid lekker olje og over på innsuget .. hva er den egentlig godt for? og det filteret som sitter på slangen der, hvilken vei skal det stå?? var en retningsanviser der som jeg seff ikke tenkte over hvordan vei sto før jeg nappet den av :p
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 aug 2003, 17:10

Morten N106 skrev: Noen som veit dimensjonen på disse slangene? De er jævlig morkne alle sammen virker det som .. Har snoket rundt på EPC, men der står det bare "Vakumslang" .. så det sier meg ikke så mye :p
Eg kjøpte noko slange som var 4.6mm (3/16") og 6.2mm (1/4").
Kjøpte på Tess, slangen kosta 30+mva for 3/16" og 33+mva for den som var 1/4". Den som er 1/4" brukte eg ut frå magnetventil, på resten som eg bytta brukte eg 3/16". Husk å kjøpe slangeklemmer.
Eg kjøpte berre til 1/4"-ane (kosta 7,80+mva pr. stk), men måtte ha til 3/16" også, då det vart litt romare enn eg likte. Dei klemmene fikk eg til 5kr/stk inkl. mva på eit lokalt verksted. (Same fabrikat som Tess sine).
Morten N106 skrev: Er i alle fall den som går inn på bensintrykkregulatordingsen(?) som er pill råtten, den sprakk bare jeg tok på den. Synes jeg fikk litt mere liv i nåla etter en nødreparasjon med sort tape :p Nå går den stort sett helt til overgangen med en gang og så krabber den seg sakte tilbake.
Det høyres ut som du har funne syndaren.
Morten N106 skrev: Og den vakuumslangen som går ut fra toppen der det alltid lekker olje og over på innsuget .. hva er den egentlig godt for? og det filteret som sitter på slangen der, hvilken vei skal det stå?? var en retningsanviser der som jeg seff ikke tenkte over hvordan vei sto før jeg nappet den av :p
Den saken er ventilasjon til veivhuset.
Huskar ikkje ifarta kva vei den skal stå den plastdingsen, men syns huske at pila stod mot tennpluggane. Men er ikkje sikker her.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 03 aug 2003, 17:34

Dro til høggern og plukka av noen meter med spylerslange jeg.. 8)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Gjest

Legg inn av Gjest » 03 aug 2003, 18:43

Måtte ut og "plåta" litt ... her ser dere jaffal bilde av synderen .. vet ikke om den dingsen der er synderen, men den slangen er jaffal suspekt .. nå hadde den knekt helt også ser jeg ..

Bilde

Svar