2,3 L

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

2,3 L

Legg inn av Gizmosis » 19 mar 2005, 00:40

hei , lurte på om man kan sette på en 2,3l topp på en 87 900 turbo16V ?? hadde lyst å gjør det vis det går ann :lol:

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 mar 2005, 08:42

Det går fint, men du må komplettere med et innsug fra 900 2,1 eller matchporte et originalinnsug. Innsugskanalene i 2,3 toppen er større enn i 2,0-toppen, så det blir problemer...
Topp fra 2,3 langmotor er bolt on (9000 fram tom 93), en fra kortmotor (fom -94)passer også, men man må tilpasse litt over transmisjonskåpa, da denne toppen er et par cm for kort.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

Legg inn av Gizmosis » 19 mar 2005, 13:56

Rune N35 skrev:Det går fint, men du må komplettere med et innsug fra 900 2,1 eller matchporte et originalinnsug. Innsugskanalene i 2,3 toppen er større enn i 2,0-toppen, så det blir problemer...
Topp fra 2,3 langmotor er bolt on (9000 fram tom 93), en fra kortmotor (fom -94)passer også, men man må tilpasse litt over transmisjonskåpa, da denne toppen er et par cm for kort.
er det mye jobb å få det til da ?? :roll: jeg er helt grønn , når det gjelder sånne ting .. :)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 mar 2005, 14:26

Få til hva? bytte topp eller tilpasse en korttopp eller?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

Legg inn av Gizmosis » 19 mar 2005, 14:38

Rune N35 skrev:Få til hva? bytte topp eller tilpasse en korttopp eller?
få toppen til å passe :lol:

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 21 mar 2005, 07:45

Som sagt over så er 2.3L 16V langtopp identisk med 2.0L 16V langtopp. Det er bare forskjell på innsugs og utblås kanalene. Så å få montert en 2.3 topp er bare å kjøre på. Ingen modifikasjoner trengs.

En 2.3L korttopp (1994-> ) er verre. Der er det forskjell på størrelsen på hullet der kjedet går ned til veivakselen, og det gjør at transmisjonskåpa ikke passer overrens med toppen. Du må da lage ei plate og sveise fast i transmisjonskåpa for å tette hullet og fungere som feste til de to skruene som sitter i toppen der. Dvs at det er masse jobb å få til en 2.3 korttopp på en og900 16V motor.

Siden du sier du er ganske grønn på området så ville jeg i hvertfall ikke gått for en korttopp. Kjøp en langtopp og skru den bare rett på. Husk å enten porte opp ditt originale innsug eller få tak i et 2,1L innsug som passer rett på. :)
Det enkleste er å finne en 2,1liter motor og ta det du trenger derfra, da 2,1l toppen er den samme som 2.3l toppen :)

mvh
Mortimer
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

Legg inn av Gizmosis » 26 mar 2005, 02:00

Tusen Takk Mortimer , dette var nyttig info :lol:

Svar