9-3 motor i NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Lars-Erik-N049
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 049
Navn: Lars-Erik Rein
Bil: 1995 NG900S Turbo
Sted: Grefsen, Oslo
Kontakt:

9-3 motor i NG900

Legg inn av Lars-Erik-N049 » 20 mar 2005, 17:20

Har en 1995 900T (185hk). Min motor svetter/renner kjølevæske og olje fra flere steder. I tillegg uler servopumpa når bilen er kald/halvvarm. Synkroniseringa er også litt sliten. I alle fall på tredje gir.

Har nå mulighet til å kjøpe meg en delemotor fra 1998 9-3 185 hk. Denne har skjært 3 veivlager, men er ellers grei. (i følge selger)

Lurer derfor på litt ting.

Er det Trionic 7 på denne motoren?
Er det samme DI-kassett som min?
Er det samme innsug/dyser etc?
Hvis det er Trionic 7, kan jeg da bruke DI-kassett og andre Trionic 5 deler så lenge det mekaniske er lik?
Er grunnmekanikken (stempler, veiv, topp etc.) den samme?
Er girkasse og clutch lik?
Annet?

Skal muligens hente den i morgen, men det forutsetter at det er noe jeg kan få nytte av til min bil...

Lars-Erik
___________
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 mar 2005, 20:01

1, Nej, samma motor som i din.
2, Ja.
3, Ja
4, Se ovan :above:
5, Ja
6, Det kom en ny girkasse i mitten av 1996, det som ändrades var själva diffen som var assymetrisk, blev symetrisk för att hålla bättre
Samma clutch....
Får du kassa med må du bara bygga om till hydraulisk clutch i stället för vajer, hydrauliken kom i 97....
En motor som skurit på ett vevlager är inte ok!!!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

sdgf

Legg inn av Petter 900 T » 21 mar 2005, 11:08

Har nå mulighet til å kjøpe meg en delemotor fra 1998 9-3 185 hk. Denne har skjært 3 veivlager, men er ellers grei. (i følge selger)

Og resten er i tipp topp stand?

Trukke det, Anders har rett.

Uansett må du overhale, kan være enklest (og billigst) å "pakke om den du har. Da vet du hva du får.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 mar 2005, 19:27

--->>> SDCC.
Er ihvertfall mitt råd, og få ein OK motor derifrå, evt. sats på ein annan motor i Norge.
Ang. ombygging til hydraulisk clutch er det vel eit ombygingssett å få, huskar ikkje om det var på SAAB eller på Speedparts eg såg dette.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 mar 2005, 23:19

Ombyggnads-kit från vajer till hydraulik finns på speedparts!
Mycket skönare med hydraulik än med vajer....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars-Erik-N049
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 049
Navn: Lars-Erik Rein
Bil: 1995 NG900S Turbo
Sted: Grefsen, Oslo
Kontakt:

Legg inn av Lars-Erik-N049 » 23 mar 2005, 12:15

Motoren er nå hentet. Kostet bare 1500,-. Er ikke store tapet hvis noe ikke kan brukes.
De tingene jeg var mest ute etter (servopumpe (min uler), starter, dynamo, DI kasset, dyser og ledningsnett) er helt inntakte.

Har ikke fått sett på veiva enda. Sylindre, stempler og toppen ser i alle fall helt bra ut.

Har ikke bestemt meg helt for hva jeg skal gjøre med veiva og motorblokk enda. Må få meg x antall liter med parafin og begynne å vaske ting.

Lars-Erik
___________
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar