Prim?rkjeder og girkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Primærkjeder og girkasse

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 jul 2005, 18:00

fikk tak i ei ødelagt girkasse med en 7'er primær som jeg skal ha i kokillkassa mi.

Når jeg tok av primærhuset så er det jo 3 drev oppe, og 3 drev nede. Jeg fikk bare av de 3 drevene oppe + de 3 kjedene. Spørsmålet mitt er om jeg trenger de nederste drevene eller kan jeg bruke den nederste som allerede står i kokillkassa mi?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 03 jul 2005, 18:11

Du trenger nok begge drevene ja..
De hører sammen, noe som utgjør utvekslingen.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 jul 2005, 21:20

Du må ha begge dreva + kjedene for at det skal bli rett. Metoden for å løsne mutteren på det nederste drevet er (ifl. Haynes boka) å legge inn 5 gear + å løsne sidekåpa på kassa slik at du kommer til reversen. Skru av armen som legger inn reversen og skyv mellomdrevet for reversen bakover slik reversen og 5 gear ligger inne samtidig :) . Inngående aksel er da låst og mutteren kan løsnes. Har ikke gjort dette selv...

EDIT: Lagde for en tid tilbake et excelark for å se på hastigheter vs primærdrev og dekkstørrelse. http://home.online.no/~niande/diverse/g ... ger%20.xls

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

drev

Legg inn av Petter 900 T » 03 jul 2005, 22:40

Eller muttertrekker......

Funker som F :angered:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 03 jul 2005, 23:24

Har akkurat bytta primær med motor og girkasse i bilen. Fiklete å få av og på låseringen på øverste drevet. Er nok enklere på en bil uten air cond.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 04 jul 2005, 08:06

Som de andre sier, du må ta begge.
Kjedet er det samme (samme lengde) uansett drevsett.
I prinsippet kan du bare bytte oppe, men da må du forlenge eller forkorte kjedet, men det er vel ikke lett...
Så da blir det enkleste å holde seg til ett sett av gangen...

PS. Hvis du har flere kjeder, så velg det som har strukket seg minst.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

drev

Legg inn av Petter 900 T » 04 jul 2005, 08:37

har hørt rykter om at Jørgen lager 7 1/2 dreving.

Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden....... :lol: (tog du han?)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: drev

Legg inn av Macgeier » 04 jul 2005, 10:58

Petter-N226 skrev:Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden....... :lol: (tog du han?)

Petter
:lol: Hadde aldri turt å mekke med lengden på primærkjedet. Kjøre med et svakt ledd kan brått bli KJEDElig... 8) :lol:

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: drev

Legg inn av skilpaddaN287 » 04 jul 2005, 11:10

[quote="Petter-N226"]har hørt rykter om at Jørgen lager 7 1/2 dreving.

Da jeg snakka med ham på saabfestivalen holdt han på med å ta fram en 8 1/2 primær. ca 4500 svenske antyda han. Kunne godt tenkt meg en slik.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 04 jul 2005, 17:45

Ok. Eg har ikkje so masse peiling på girkasser. Men berre en ting eg må vite. Kva er "primær"?? :roll:
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kasse

Legg inn av Petter 900 T » 04 jul 2005, 21:09

Primær, det er et kjede med 2 drev som forbinder clutch og girkasse.

Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"

finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart

99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....

Ok?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Re: kasse

Legg inn av TurboKK N473 » 04 jul 2005, 22:26

Petter-N226 skrev:Primær, det er et kjede med 2 drev som forbinder clutch og girkasse.

Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"

finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart

99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....

Ok?

Petter
So det er berre utvekslinga som er forskjellen?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kasse

Legg inn av Petter 900 T » 04 jul 2005, 22:36

Ja, kun utveksling.

Men med høyere primær får kassa mindre juling, altså, er du i grenseland med 7 så ryker kassa med 6

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 jul 2005, 22:40

Men hvem tør å teste toppfarten på 8'er primæren? Ikke f***om jeg vil kjøre og900 i over 260km/t.... :lol: :lol:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 jul 2005, 23:12

Tror ikke du klarer det heller for å være helt ærlig. Jeg har 7'er i min nå og teoretisk toppfart på 7000omdr er 280kmt......... Jeg følte at bilen stagnerte litt ved 210. Men det var litt oppoverbakke og vind. Men i de hastighetene er det helt sinnsykt mye drag bak bilen... er jo ikke akkurat såpestykke.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar