Sp?rsm?l om NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aleksander N239
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 199
Registrert: 09 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N239
Sted: Bergen
Kontakt:

Spørsmål om NG900

Legg inn av Aleksander N239 » 02 aug 2005, 12:10

Heisann..har kansje fått solgt aeroen, derfor må jeg jo skaffe meg noe nytt...planer var en NG900 Turbo..kommer til å satse litt på triming osv.. hvilken årsmodel bør jeg gå for og noen som har erfaring med import fra sverige? lurt eller lite lurt?

Mvh Aleksander Tjore :D
08 Opel Corsa White edition (bruksbil)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

NG900

Legg inn av Bent N208 » 02 aug 2005, 12:36

Prøv å få tak i en 95 modell eller nyere,,,, 94 modellen hadde endel rustproblemer i dører og bakluke.

Tror utvalget er bedre i sverige,,, i tillegg får du nok mer for pengene der.

Ellers er dette flotte biler med stort potensiale, lykke til med jakten på en fin bil.
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 02 aug 2005, 12:54

Midt i 96 kom den nye forstillinga, som er mye bedre enn første versjon 94 og 95. Veldig mange av de tidlige årsmodellene er bygd om til nye forstillinga da.

Se etter rust nederest på dører og bakluke. Prøv å finn en som har fått bytta dette på garanti.

Ellers er det vaier-klutsj på 94-96 modellene, 97 har hydraulisk! Kjenn etter om vaieren går tregt, den røk på min..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 02 aug 2005, 13:01

Forbedret gearkasse fra 96 eller 97 også. (Synkron).
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Aleksander N239
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 199
Registrert: 09 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N239
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Aleksander N239 » 02 aug 2005, 13:14

Hvordan er det med avgifter viss bilen er trimmet?ekksempel på enn 97-model?
08 Opel Corsa White edition (bruksbil)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 02 aug 2005, 13:35

Aleksander Tjore skrev:Hvordan er det med avgifter viss bilen er trimmet?ekksempel på enn 97-model?
Ideelt sett skal det betales avgift ut fra importdato og ikke årsmodell, men importerer du en trimmet bil er det ingen som sjekker dette.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 aug 2005, 13:55

Jeglåner denne topicen litt.. Lurer på kjøp av OG9-3 turbo og lurer på om det er det samme å se etter der?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 02 aug 2005, 14:23

ng900 97 har ikke hydraulisk clutch etter det jeg kan huske....
Ville satset på en 98 mod... Kvitt rust problemet, bedre girkasse og bedre forstilling!!!
Angående trimming gjelder det importdato....

valg av og9-3 er vel bare å finne seg en som ser pen ut!!!
spørs om du vill ha t5 eller t7 motor!
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 aug 2005, 11:05

For å klare opp dette med importavgifter/ekstra engongsavgift ved trimming:

Scenario 1:
En kjøper ein bil seld ny i Norge iløpet av 1997, orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +42hk.
Det som det skal betalast avgift for då er 42hk, ifrå 185 til 227hk. Avgifta på dette om vert ca. 50 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 20 000.

Scenario 2:
En kjøper ein bil seld ny i utlandet iløpet av 1997. Importert til Norge iløpet av 2003. Orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +42hk. Det som det skal betalast avgift for då er 42hk, ifrå 185 til 227hk. Avgifta på dette om vert ca. 50 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 20 000.

Scenario 3:
En kjøper ein SAAB GM900 Turbo seld ny i utlandet iløpet av 1997. Skal importerast til Norge idag. Orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts av tidligare eigar, gir +42hk.
Avgifta som skal betalast då er effekta som finns orginalt, slagvoumet som finns orginalt og vekta på bilen. I tilegg skal då auken i effekt betalast avgift for, som i eksempela over. Dette vil då totalt gi ca. 231 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 95 000 inkl. trim. Køper en ein orginal bil vil sjølvsagt avgifta verte ca. 20 000 mindre.
I tilegg vil en på dette eksempelet få moms på kjøpesum i NOK, og det må også betalast vrakpant på 1 300:- før en kan få skilt på bilen.

Scenario 4:
En har ein varebil kl.2 (grøne skilt) registerert i Norge iløpet av 2000, orginal effekt 150hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +65hk.
Det som det skal betalast avgift for då er 65hk, ifrå 150 til 215hk. Avgifta på dette om vert ca. 13 000, med 45% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 7 000. Grunnen til at summane her vert lavare er at med bil på grøne skilt betalar en berre 20% av opprinnelig avgift.

Som enkelte allereie har funne ut er regelen ganske grei, avgifta skal som regel beregnast utifrå fysstegongs reg. dato, enten her i landet eller i utlandet. Det avgjer kva bruksfrådrag en får på bilen. Det finns sjølvsagt unntak, men dette gjeld nok for dei fleste.

Håper dette klarna opp ein del rundt avgiftspørsmål.
Om det finns ytterligare spørsmål kjem eg til å splitte tråden slik at det vert ein eigen tråd med avgiftspørsmål, so skal eg prøve å svare etter beste evne. Må få legge til til slutta at dette er opplysningar dei fleste kan finne ved å leike seg i denne kalkulatoren: http://www.toll.no/bin/bilavgift, eg jobbar heldigvis IKKJE i tollvesenet... ;D

Svar