Veldig ustabilt turbotrykk
Moderator: Moderatorer
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Veldig ustabilt turbotrykk
Turbotrykket mitt veksler mellom grunntrykk og fult trykk! og d varierer når d veksler! Har prøvd å skifte APC boks, magnetventil, og bankesensoren er riktig instilt på antall grader (20grader?)
Noen som har noen tips?
Noen som har noen tips?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Veldig ustabilt turbotrykk
Bankesensoren på 20 grader??? Hmm... d var nytt for meg ihvertfallvorlas_N459 skrev:Turbotrykket mitt veksler mellom grunntrykk og fult trykk! og d varierer når d veksler! Har prøvd å skifte APC boks, magnetventil, og bankesensoren er riktig instilt på antall grader (20grader?)
Noen som har noen tips?


Momentet på bankesensoren er vistnok viktig at er korrekt...
Det kan godt hende at det er tenninga det er snakk om når det gjelder 20 grader... Jeg er ikke sikker på hva tenninga skal være på T-8.. men 20 grader skal gå uansett det...
Jeg ville kansje bynna å sjekka grunnladetrykket, og deretter kontaktene til APC-ventilen, kontakten på bankesensoren, ledningene til bankesensoren ol....
Har vert ute for at ledningene\kabelen til bankesensoren har fått skader... ( funka på samme måte...)
Edit:
Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Re: Veldig ustabilt turbotrykk
Har ikke sjekket bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen nei!Surbotaab N369 skrev: Edit:
Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
Teninga er riktig stilt til 20grader den! Var værtfall noe som skulle stilles inn på bankesenoren ifølge Saab verkstedhåndbok

Grunntrykket er riktig, og har sjekket ledningene mellom APC og bankesensor med multimeter!
D er litt slarke i turboen da.. vet ikke om d har noen betydning jeg men!
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Veldig ustabilt turbotrykk
Da ville jeg holde en knapp på en av de tovorlas_N459 skrev:Har ikke sjekket bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen nei!Surbotaab N369 skrev: Edit:
Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
Teninga er riktig stilt til 20grader den! Var værtfall noe som skulle stilles inn på bankesenoren ifølge Saab verkstedhåndbok![]()
Grunntrykket er riktig, og har sjekket ledningene mellom APC og bankesensor med multimeter!
D er litt slarke i turboen da.. vet ikke om d har noen betydning jeg men!



Turboen er normalt en funkar-funkar inte sak... og hvis den er så ille at den ikke skal lade... da HØRER du det.... (snakker av erfaring...

- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det eg ville sjakka er at bankesensoren er skrudd til ned korrekt moment (er det ein M86-> er det 20Nm som gjeld, M82-M85 er 14Nm).vorlas_N459 skrev:Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt
Ein annan ting er å sjekke at wastegatestaget går fritt inn i wastegatehuset.Går ikkje dette fritt vil ladetrykket verte dårlig. Hadde dette problemet på min, der varierte trykket ifrå 0.4 til 0.65 var det vel.
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om det er staget som ikkje gå rett i klokka er det ikkje sikkert det er grunntrykket som er feil, kan hende staget stongar imot før maks GLT er oppnådd. Eg trudde det same på min, men det fikk ingen effekt når eg skrudde opp, pga. at det stonga imot før maks GLT enkelte gongar.Kristian N70 skrev:Med det samme du titter på WG staget så skru opp grunnladetrykket ditt til riktige 0,45
So sjekk staget før du skruar!