Servotrøbbel, '00 9-3 2.0L SE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Servotrøbbel, '00 9-3 2.0L SE

Legg inn av Martin Aronsen » 07 apr 2006, 21:54

Hei.

Virker som at jeg må ha ny servopumpe. Med mindre det er noen som har hatt samme symptomene som meg.

Når man dreier på rattet, kommer det en kraftig vibrasjon, motorlyden er også anderledes.

Var hos en kar nå som så på det, og han mente at det var pumpa.

Sjekket også på SpeedParts, og en ny en koster 4500,- - rabatt.
Men om dette kan løses uten å kjøpe ny pumpe, så hadde det vært flott.
Eller kjøpe en brukt pumpe.


Mvh, Martin
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 apr 2006, 03:06

SDCC har brukte servopumper.
Köp en från en 9-5, dom är lika på utsidan, men dom som blev montert på 9-5 ska vara bättre enligt expertisen i sverige.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 08 apr 2006, 15:17

Men trenger jeg virkelig hele pumpa.

Ingen som har vært borti dette tidligere?

Og er det farlig å kjøre med den slik den er nå? For servoen funker jo, det bare vibrerer noe grusomt når bilen står i ro.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 apr 2006, 15:23

Vibrationer är aldrig bra.
Vad sker om en av slangarna som går till pumpen inte tål vibrationer?
Servo-olja över hela motorn inklusive den varma turbon och exos.
Jag tror att servo-olja brinner ganska bra...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 08 apr 2006, 17:10

Turbo har jeg forsåvidt ikke.

Får ta en telefon til huggern, kanskje han har noen Saaber der.
Passer evnt 900-pumpe til min motor?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 apr 2006, 18:53

Ja, en pump från en Ng900 (1994-1998) passar den också!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 12 apr 2006, 20:08

Nå har jeg vært å hente ei pumpe til ng900 på skroten, så helt fin ut, og det ser tom ut som den passer.

Men hvordan går man fram når man bytter servoen?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 13 apr 2006, 12:01

Skruva loss den gamla och byt.
Först tar du bort multiremmen som driver servo, vattenpump, dynamo, men du lyfter bara av den från servo pumpen!
Hur du lossar den står i instruktionsboken.
Lossna oljeslangarna till servopumpen.
Du behöver bara lossa dom på själva pumpen.
Var försiktig när du gör det så inte en massa servo-olja rinner ut.
Det är hydraulikolja och den är skadlig för all färg!
Sen är det bara att skruva loss den gamla pumpen.
Sätt dit den nya pumpen.
Skruva på slangarna till styrservo-oljan.
Sätt dit multiremmen.
Stara motorn, kör inte!
Se till så att locket på styrservo behållaren är på hela tiden när motorn går annars kan det skvätta ur servo-olja.
Nu kommer pumpen att låta lite eftersom den inte har noe olja i sig.
Stoppa motorn och fyll på servo-olja.
Starta motorn igen och vrid ratten till sina ändlägen flera gånger så du får ur all luft ur systemet.
Fyll på mer olja om det behövs.

Lycka till!!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 20 apr 2006, 18:07

Det viste seg heldigvis at dette ble dekket av 2 års delegaranti :)

Så da blir bilen fraktet til Alta på søndag. Så fikser de den når de får pumpa og tid :)
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Svar