Hvordan bytte simring på 87 9000?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Hvordan bytte simring på 87 9000?

Legg inn av Pasient N657 » 05 mai 2006, 16:23

Jeg må bytte simringen på veiva på bilen min, som er en 87 saab 9000 2.0i 16v. Det er den på høyresiden etter det jeg har fått forklart.. Så det jeg lurer på om det er noen her som har en haynes manual eller en eller annen guide på hvordan jeg gjør det.

Jeg er ikke så erfaren med motor, men jeg har fått det for meg at med hjelp av noen venner, en haynes manual og en sekser øl skal vi nok få det til :P

Takker for svar :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 05 mai 2006, 20:32

Hei!

Har aldri gjort det på 9000, men tror ikke det blir noen heksekunst.
Jeg er litt usikker på hva du mener med høyresiden. Er det høyresiden av bilen du mener, eller er det høyresiden av motoren når du står og ser på den forran. Hvis det er det siste så er det litt jobb, for da må du ut med gearkassen, clutch og svinghjul(manuell gear), eller gk, converter og startkrans(aut.gear) Noen har fortalt meg at det kan være lettere å plukke ut hele agregatet når du skal dele motor og gear på disse bilene.
Hvis vi er litt mer heldige så er det på generatorsiden problemet er og da skrur du av hjulet på høyresiden av bilen og deretter innerskjermen i plast. Da får du veldig god tilgang til motoren fra den siden. Deretter fjerner du generatorreim og reimhjul på veiven og da er det bare å bytte gummi. Vær litt forsiktig når du monterer den nye ringen, for den er lett å skade. Så syr du det hele sammen igjen akkurat slik det var. La meg få legge til at jeg bruker den gamle h-motoren som referanse til dette, men det skal ikke ha den store betydningen.

Tot og kjøyr! :)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Svar