Enda et girkassehavari blant en og900 eier...!
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Enda et girkassehavari blant en og900 eier...!
I dag skjedde det jeg har ventet på lenge...! Et girkassehavari! Måten det skjedde på overrasket meg. Ikke noe spinning eller tullkjøring, kun gjennomsnittelig høy fart! Kassa må ha gått varm. Merket det først på 3.gir, da det kom høye klakkelyder når jeg kjørte! Kjørte ei stund på 3. gir og ved litt dreimoment klakket det plutselig enda mer helt til giret rensket seg helt. (lite tenner på 3.gir nå
) Også alle de andre girene fikk en klakkelyd, så nå blir det girkasseskift i helga! 
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hva slags olje har du kjørt på, hvor gammel var den, og var det nok? Er litt redd for min egen, så gjør det jeg kan for å forebygge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
da er det vel fritt da:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Kjøp ny og bank/klem den ut. Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden. Den kommer ut hvis du er bestemt nok.Griffin N430 skrev:Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..!White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.![]()
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!!![]()
den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Dette er skrudd løst på kassen, kan byttes uten å bytte hele kassen!RuneDK skrev:Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!
Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt![]()
![]()
Ta ut splint, borr opp hullet til 6 mm, sett i lang M6 bolt med nylocmutter!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres.Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!![]()
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Ja, var trangt der!!!White-N146 skrev:Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres.Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!![]()
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...


