Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 05 jul 2006, 15:09
I dag skjedde det jeg har ventet på lenge...! Et girkassehavari! Måten det skjedde på overrasket meg. Ikke noe spinning eller tullkjøring, kun gjennomsnittelig høy fart! Kassa må ha gått varm. Merket det først på 3.gir, da det kom høye klakkelyder når jeg kjørte! Kjørte ei stund på 3. gir og ved litt dreimoment klakket det plutselig enda mer helt til giret rensket seg helt. (lite tenner på 3.gir nå

) Også alle de andre girene fikk en klakkelyd, så nå blir det girkasseskift i helga!

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 05 jul 2006, 16:04
Hva slags olje har du kjørt på, hvor gammel var den, og var det nok? Er litt redd for min egen, så gjør det jeg kan for å forebygge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 05 jul 2006, 16:05
Kan være oljen ja..! Peilepinnen sitter fast, så jeg har ikke sett etter på leeenge..!
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 05 jul 2006, 22:45
da er det vel fritt da:P
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 06 jul 2006, 07:07
Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 06 jul 2006, 17:07
White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..!
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!!

den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 06 jul 2006, 18:08
Griffin N430 skrev:White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..!
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!!

den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!
Kjøp ny og bank/klem den ut. Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden. Den kommer ut hvis du er bestemt nok.

-
RuneDK
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 nov 2005, 14:22
Legg inn
av RuneDK » 06 jul 2006, 18:15
Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!
Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt

-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 06 jul 2006, 20:29
Prøv å varme den , pleier å hjelpe

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 06 jul 2006, 21:01
TurboLars N383 skrev:Prøv å varme den , pleier å hjelpe

Ja, må nok prøve det i mårra!

-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 06 jul 2006, 21:31
RuneDK skrev:Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!
Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt

Dette er skrudd løst på kassen, kan byttes uten å bytte hele kassen!
Ta ut splint, borr opp hullet til 6 mm, sett i lang M6 bolt med nylocmutter!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Viggen-51
- 1,5 bar

- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Viggen-51 » 07 jul 2006, 08:54
White-N146 skrev: Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden.
VIKTIG
Bruk noe tungt

Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 09 jul 2006, 21:27
Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 09 jul 2006, 22:55
Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres.

-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 09 jul 2006, 22:57
White-N146 skrev:Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres.

Ja, var trangt der!!!
