Enda et girkassehavari blant en og900 eier...!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Enda et girkassehavari blant en og900 eier...!

Legg inn av Griffin N430 » 05 jul 2006, 15:09

I dag skjedde det jeg har ventet på lenge...! Et girkassehavari! Måten det skjedde på overrasket meg. Ikke noe spinning eller tullkjøring, kun gjennomsnittelig høy fart! Kassa må ha gått varm. Merket det først på 3.gir, da det kom høye klakkelyder når jeg kjørte! Kjørte ei stund på 3. gir og ved litt dreimoment klakket det plutselig enda mer helt til giret rensket seg helt. (lite tenner på 3.gir nå :lol: ) Også alle de andre girene fikk en klakkelyd, så nå blir det girkasseskift i helga! :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2006, 16:04

Hva slags olje har du kjørt på, hvor gammel var den, og var det nok? Er litt redd for min egen, så gjør det jeg kan for å forebygge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 05 jul 2006, 16:05

Kan være oljen ja..! Peilepinnen sitter fast, så jeg har ikke sett etter på leeenge..!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 jul 2006, 22:45

da er det vel fritt da:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 06 jul 2006, 07:07

Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 jul 2006, 17:07

White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..! :wink:
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!! :evil: :evil: den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 06 jul 2006, 18:08

Griffin N430 skrev:
White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..! :wink:
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!! :evil: :evil: den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!
Kjøp ny og bank/klem den ut. Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden. Den kommer ut hvis du er bestemt nok. :D
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 06 jul 2006, 18:15

Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!

Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt :( :( :(

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 06 jul 2006, 20:29

Prøv å varme den , pleier å hjelpe :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 jul 2006, 21:01

TurboLars N383 skrev:Prøv å varme den , pleier å hjelpe :D
Ja, må nok prøve det i mårra! :wink:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 jul 2006, 21:31

RuneDK skrev:Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!

Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt :( :( :(
Dette er skrudd løst på kassen, kan byttes uten å bytte hele kassen!

Ta ut splint, borr opp hullet til 6 mm, sett i lang M6 bolt med nylocmutter!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Legg inn av Viggen-51 » 07 jul 2006, 08:54

White-N146 skrev: Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden.
VIKTIG :!: :!:
Bruk noe tungt :!:
8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 09 jul 2006, 21:27

Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt! :wink:

Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 09 jul 2006, 22:55

Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt! :wink:

Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres. :oops:
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 09 jul 2006, 22:57

White-N146 skrev:
Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt! :wink:

Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres. :oops:
Ja, var trangt der!!! :evil:

Svar