Hvilken dekkdimensjon på 19"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 05 apr 2007, 09:34

Hvilken dekkdimensjon på 19"

Legg inn av turbotomas » 23 mai 2007, 18:39

Hei!
Har nettopp bestillt meg 8x19" MAK Blade fra Speedparts, og lurer på om noen har erfaring med hvilken dekkdimensjon som funker best på en og9-3?
9-5 2,0t SE 1999

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 mai 2007, 18:49

Jeg har god tro på at akkurat Speedparts har relativt bra peiling på dette!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 mai 2007, 18:51

På den gule så har vi 235/35-19 Funker fint det men vi har jo ikke akkurat standard understell og strengt tatt så blir vel rulleomkretsen litt i høyeste laget i forhold til orginal vel??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 mai 2007, 19:00

Hvilken dimmensjon som blir innenfor lovens grenser kan du sjekke her. Bare velg orginal dimmensjon og ny dimmensjon, så regner den ut og forteller deg om det er riktig!
Husk at det er en fordel å være innenfor disse kravene uansett, siden feil diameter går ut over både kjøreegenskaper og gir feilvisning på speedometer.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 23 mai 2007, 23:02

Når jeg hadde denne med meg på vårmønstringen var det montert 19' på den, med 35-profil.

Det hadde tatt borti hjulbuen og laget merke. :(
Altså, ikke 35-profil.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 mai 2007, 02:00

225/35x19 finnes, og det passer litt bedre til rulleomkretsen. Tror du skal være bra heldig med innpresset for å få plass til 8" brede felger på din bil. Jeg har 235/35 på min 9-5 og det er litt smale dekk til 8x19 felgene. River litt plast i de verste humpene også.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 24 mai 2007, 06:32

Jeg glemte å si at disse felgene kommer fra en ng900 turbo, senket og jævlig. :) Det er riper ytterst i dekkene etter hjulbuen. :(
Jeg var litt trøtt i når jeg skrev det forrige innlegget.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 24 mai 2007, 09:29

På NG900 er innpressen det viktigste for å unngå subbing, Bent og Ole har kontroll på dette. Jeg kjører med 35mm senk og 235/35 -19. Subber kun dersom noen forviller seg inn i baksetet, og dermed har jeg en fin unnskyldning for å unngå "dødvekt" 8) Men speedometeret viser litt i minste laget, som Utengen er inne på.

Kjørte med 215/35 -19 i fjor, da viste meteret riktig. Men ser bedre ut med 235 :D
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 05 apr 2007, 09:34

Legg inn av turbotomas » 29 mai 2007, 22:56

EdHunter N815 skrev:Jeg har god tro på at akkurat Speedparts har relativt bra peiling på dette!
Takker for alle svar!
Ja ringte SpeedParts og de sa at 235/35-19 (felg ET45) funket bra, og at det ikke skulle subbe uten senk. Ved senk bør man modde litt bak (vinkelsliper på en kant). Lurer litt på Eibach-fjærer. Noen tips? Vil gjerne beholde så mye komfort så mulig.
Ellers noen som vet hvor man kan få tak i det spoilersettet som står orginalt på siste års (2002) Og9-3? Synes det er diskret og pent
9-5 2,0t SE 1999

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 mai 2007, 23:06

turbotomas skrev:Ellers noen som vet hvor man kan få tak i det spoilersettet som står orginalt på siste års (2002) Og9-3? Synes det er diskret og pent
Prøv på STCS du, der er nok sjansene best. om du ikke vil betale i dyre dommer hos Saabforhandleren ;)

turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 05 apr 2007, 09:34

Legg inn av turbotomas » 04 jun 2007, 15:08

Da var hjulene på plass! (8x19 et45 med 235/35-19) Var faktisk gode å kjøre på! Mindre sporing enn orginalt. Nå går det greit å bytte fil på motorveien uten å klype hardt i rattet :) Bra komfort også! Skal se om jeg får lagt ut et par bilder etter hvert
9-5 2,0t SE 1999

Svar