Høy eller lavtrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 mar 2007, 20:19

Petter 900 T skrev:
Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!

Petter
Det har du rett i, den må være ombyggd.

2.3 i kom første gang i M90 mens 2.3 Turbo kom som M91

2.3 Turbo bruker T25, det samme gjør de nyere 2-literne mens de gamle 2.0T bruker Garret TB0343 eller TB0356 med T3-flens.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 mar 2007, 23:54

Bra du kom inn på denne tråden Tor, jeg holdt på å ramle av stolen.

T25 kom forresten på alle turbomodellene i M91, alt før det var "T3". Garret TB0343 var kun oljekjølt og ble erstattet av vannkjølt TB0356 midt i M87 såvidt jeg husker. Hvis noen har en 87 modell med 2,3T så må karrosseriet være bygd om på høyre side for å få plass til "långmotorn".

9k ltt lader mellom 0,4 og 0,5 bar (grunnladetrykket). De fleste ltt mangler magnetventil. Fulltrykkerne av 9k 2,0T ladet 0,75 bar. 2,3T ladet 1,0 bar mens Aero M93- ladet 1,08 bar. Med fornuftige trimsatser ligger gjerne makstrykket på 1,1 - 1,3 bar.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 22:45

Hva er forskjellen på lavtrykk og høytrykk effektmessig?
Fordeler og ulemper?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jun 2007, 22:56

daytonabeach skrev:Hva er forskjellen på lavtrykk og høytrykk effektmessig?
Fordeler og ulemper?
Tenker du på 9000, som i denne tråden, eller 900 som i signaturen din?
Selv er jeg ikke sikker på nøyaktig effektforskjell, men det vet nok andre.
Fordelen med høytrykksturbo er jo at den går bedre, kjekkere å kjøre. Fordelen med lavtrykksturbo må vel være at det er "tryggere" å kjøre med GLT konstant, da det sliter mindre på alt som er ;)

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 22:59

Sorry, ja det gjaldt selvf min 900 :D

Så lavtrykk er en litt "tregere" variant og gir deg ikke det kicket høytrykk gir deg, right?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 23:01

aa, så glemte jeg selvf en ting til, tror du en t16 lavtrykk er like rask i aks som en t8 høytrykk?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jun 2007, 23:11

daytonabeach skrev:aa, så glemte jeg selvf en ting til, tror du en t16 lavtrykk er like rask i aks som en t8 høytrykk?
Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd 900LTT. Du har vel 155hk(om du ikke har kat), og LTT har vel 145hk. Vanskelig å si hvilken som er raskest, men det er nok ikke noen veldig forskjell. Jeg tror ihvertfall du har mer "gøy" med T8 da, siden den har høyere ladetrykk ;)

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 23:17

Ja, morsom er den den, *kremt* VAR den, helt til den plutselig bare nå går på 3 sylindere, kommer til å bytte motor, og vil jo da selvsagt putte inn en T16 når den først skal ut, så hvis du hører eller vet om noen bortgjemte som trenger en ny eier så er det bare å hyle ut :D
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jun 2007, 10:29

og900 ltt har originalt 145 hk, og river ikke skinnet av noe som helst, men den er da kjørbar, og turboen som sitter i den er en artig liten sak! Om du finner en lettrykks T16 å stappe i bilen din Chris, så er det et glimrende utgangspunkt! Sleng på APCen som du alt har i bilen din, samt intercooleren, så får du ut 180-190 hk uten noen som helst modifikasjon annet enn litt fikling med APCen. Chiper du bensininnsprøytningsboksen kan du lade enda mer, og drøye 200 hk er det ikke noe problem å oppnå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 05 jun 2007, 16:57

Jippi, det er lys i tunnelen :-D
Så var det bare å få finne en motor da, hvor er de alle sammen når man virkelig trenger de? :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Svar