Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
-
Kontakt:
Legg inn
av Isdahl N1069 » 04 jun 2007, 21:21
Hei!
Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette hen sa jeg la det her, så får dere heller flytte det hvis det er feilplassert. Noen som har erfaring med denne bilen? Har fått litt info, som at den har litt rust, under setene ble det nevnt, har høytrykksturbo (som innebærer tydligere "pop-off" lyd enn mamma og pappas 9000 CSE lavtrykksturbo??) og hvordan denne bilen er generelt å fikse på hvis det skulle skje noe, evt om dere har no tips om hva man kan gjøre for å få bedre lyd i både turbo og evt effektanlegg om det skulle være noe. Styling hadde oxo vært fint om dere har noen ide.
Takker for alle svar

1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 04 jun 2007, 21:48
Ting er litt spesielt på en OG900, men vil si at den ikke er noe vanskligere og fikse enn andre biler. Men du kan være sikker på at det skjer noe, så regn med litt skruing og utgifter til vedlikehold. Men du verden for en artig bil

Det som er viktig og passe på er rust, det er maaange OG900'er som har dødd av den.
Vil du ha en morsom bil ikke alle andre har og du ikke er avhengig av bilen hver dag så hadde jeg kjøpt en OG900. MÅ du ha bilen hver dag og ikke har tid/råd til og skru noen dager så kjøper du IKKE en OG900.
Lykke til med valget

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 04 jun 2007, 22:25
Popoff-lyd? Om du skal høre spesielt med lyder må du vel ha skiftet resirk-ventilen eller montert openair? Men lyden kan nok være ganske forskjellig på fulltrykks 900, og lettrykks 9000.
Styling: Søkeknappen over fungerer, jeg lover
viewtopic.php?t=14130
(Avatarbildet ditt er for stort ifølge forumreglene. 110x110 maks. Det er en feil i systemet, som gjør at de store standardbildene ligger inne, og dette skal fikses. I mellomtiden ber vi folk me jumboavatarer om å finne noe mindre

)
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 05 jun 2007, 01:07
1987 mod har ikke orginal dumpventil. Har en selv;)
Er det feteste bilen i verden etter min mening:P
For og få sånn passe pervers lyd bær du smelle på Open Air og resirkulerende ventil. La SP ta seg av dette da du får dem til og legge filteret i skjermen.
Ellers vil jeg tørre og påstå at det er en relativt grei bil og plukke på:P Hvis man tørr;)
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 05 jun 2007, 01:11
Johan N828 skrev:1987 mod har ikke orginal dumpventil. Har en selv;)
Ja, du har vel det, men så var din en T8. Har du sjekket på 16v-motoren? T16 -87 skal ha resirk-ventil! Men jeg lurer på om noen av de første kanskje ikke hadde det, synes ihvertfall å huske dette har vært diskutert tidligere.
I farten tenkte jeg dette var en T16, men det var vel ingenting som tilsa verken det ene eller det andre.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 05 jun 2007, 01:18
M87 T16 har resirkulerende avlastningsventil som standard.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
-
Kontakt:
Legg inn
av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 14:39
T16 og T8, går dette på ventiler?? Isåfall var denne 900 en 8v... Sa det jeg skal skaffe isåfall er resirk. ventil og open-air filter?? Effektanlegg da? Noe fett i denne klassen dom jeg burde skaffe for en billig penge? Skal bytte avatar til en mindre en jeg

1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 14:42
Anaconda skrev:T16 og T8, går dette på ventiler?? Isåfall var denne 900 en 8v... Sa det jeg skal skaffe isåfall er resirk. ventil og open-air filter?? Effektanlegg da? Noe fett i denne klassen dom jeg burde skaffe for en billig penge? Skal bytte avatar til en mindre en jeg

T16 er 16 ventiler og T8 er 8 ventiler ja. T står da for turbo.
Effektanlegg er ingen dum investering, jeg har 3" JT på min bil og syns det er gode ting

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
-
Kontakt:
Legg inn
av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 14:52
Hva ligger det på i pris da?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 15:06
Hos speedparts koster det rett i underkant av 3 lapper for komplett 3" anlegg til din bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
-
Kontakt:
Legg inn
av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:07
Fra turbo el?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
-
Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
-
Kontakt:
Legg inn
av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:09
Forskjell på uten og med org. katalysator??? Sitter det ikke katalysator på turbo 900'en?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 15:10
Ikke helt fra turboen, du må vel kjøpe en såkalt batteribøy i tillet om jeg ikke husker feil.
Mener bestemt at det ikke er kat før på enten 88 eller 89 modellene av 900.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
-
Kontakt:
Legg inn
av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:12
Betyr det at det ikke bare holder med å kjøpe en komplett effektanlegg, jeg må liksom kjøpe noe i tillegg? Er det ikke ett must ifølge miljøloven el hva det heter å ha katalysator på biler i dag?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)