Saab 900 Turbo 1987

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Saab 900 Turbo 1987

Legg inn av Isdahl N1069 » 04 jun 2007, 21:21

Hei!

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette hen sa jeg la det her, så får dere heller flytte det hvis det er feilplassert. Noen som har erfaring med denne bilen? Har fått litt info, som at den har litt rust, under setene ble det nevnt, har høytrykksturbo (som innebærer tydligere "pop-off" lyd enn mamma og pappas 9000 CSE lavtrykksturbo??) og hvordan denne bilen er generelt å fikse på hvis det skulle skje noe, evt om dere har no tips om hva man kan gjøre for å få bedre lyd i både turbo og evt effektanlegg om det skulle være noe. Styling hadde oxo vært fint om dere har noen ide.

Takker for alle svar ;)
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 jun 2007, 21:48

Ting er litt spesielt på en OG900, men vil si at den ikke er noe vanskligere og fikse enn andre biler. Men du kan være sikker på at det skjer noe, så regn med litt skruing og utgifter til vedlikehold. Men du verden for en artig bil :wink: Det som er viktig og passe på er rust, det er maaange OG900'er som har dødd av den.

Vil du ha en morsom bil ikke alle andre har og du ikke er avhengig av bilen hver dag så hadde jeg kjøpt en OG900. MÅ du ha bilen hver dag og ikke har tid/råd til og skru noen dager så kjøper du IKKE en OG900.

Lykke til med valget :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jun 2007, 22:25

Popoff-lyd? Om du skal høre spesielt med lyder må du vel ha skiftet resirk-ventilen eller montert openair? Men lyden kan nok være ganske forskjellig på fulltrykks 900, og lettrykks 9000.

Styling: Søkeknappen over fungerer, jeg lover ;)
viewtopic.php?t=14130

(Avatarbildet ditt er for stort ifølge forumreglene. 110x110 maks. Det er en feil i systemet, som gjør at de store standardbildene ligger inne, og dette skal fikses. I mellomtiden ber vi folk me jumboavatarer om å finne noe mindre :))

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 05 jun 2007, 01:07

1987 mod har ikke orginal dumpventil. Har en selv;)
Er det feteste bilen i verden etter min mening:P
For og få sånn passe pervers lyd bær du smelle på Open Air og resirkulerende ventil. La SP ta seg av dette da du får dem til og legge filteret i skjermen.
Ellers vil jeg tørre og påstå at det er en relativt grei bil og plukke på:P Hvis man tørr;)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 jun 2007, 01:11

Johan N828 skrev:1987 mod har ikke orginal dumpventil. Har en selv;)
Ja, du har vel det, men så var din en T8. Har du sjekket på 16v-motoren? T16 -87 skal ha resirk-ventil! Men jeg lurer på om noen av de første kanskje ikke hadde det, synes ihvertfall å huske dette har vært diskutert tidligere.

I farten tenkte jeg dette var en T16, men det var vel ingenting som tilsa verken det ene eller det andre.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 jun 2007, 01:18

M87 T16 har resirkulerende avlastningsventil som standard.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 14:39

T16 og T8, går dette på ventiler?? Isåfall var denne 900 en 8v... Sa det jeg skal skaffe isåfall er resirk. ventil og open-air filter?? Effektanlegg da? Noe fett i denne klassen dom jeg burde skaffe for en billig penge? Skal bytte avatar til en mindre en jeg :wink:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 14:42

Anaconda skrev:T16 og T8, går dette på ventiler?? Isåfall var denne 900 en 8v... Sa det jeg skal skaffe isåfall er resirk. ventil og open-air filter?? Effektanlegg da? Noe fett i denne klassen dom jeg burde skaffe for en billig penge? Skal bytte avatar til en mindre en jeg :wink:
T16 er 16 ventiler og T8 er 8 ventiler ja. T står da for turbo. ;)

Effektanlegg er ingen dum investering, jeg har 3" JT på min bil og syns det er gode ting :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 14:52

Hva ligger det på i pris da?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 15:06

Hos speedparts koster det rett i underkant av 3 lapper for komplett 3" anlegg til din bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:07

Fra turbo el?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:09

Forskjell på uten og med org. katalysator??? Sitter det ikke katalysator på turbo 900'en?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 15:10

Ikke helt fra turboen, du må vel kjøpe en såkalt batteribøy i tillet om jeg ikke husker feil.

Mener bestemt at det ikke er kat før på enten 88 eller 89 modellene av 900.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:12

Betyr det at det ikke bare holder med å kjøpe en komplett effektanlegg, jeg må liksom kjøpe noe i tillegg? Er det ikke ett must ifølge miljøloven el hva det heter å ha katalysator på biler i dag?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 jun 2007, 15:15

Anaconda skrev:Hva ligger det på i pris da?
Sjekk http://www.speedpartsnorway.no. Totalt blir det vel ca 5000. Men klubbmedlemmer får vel rabatt(?). Om du kjøper 3" JT, med batteribøyen, får du heftig lyd! Montert på Eliah på forumet sin bil (riktignok med T16):

http://www.youtube.com/watch?v=QnXL4xAsoFo

http://www.youtube.com/watch?v=0YUWYA3OTAM
Sist redigert av Eirik N396 den 05 jun 2007, 15:16, redigert 1 gang totalt.

Svar