forskjell på drivaksler/kryss Og900
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
forskjell på drivaksler/kryss Og900
skal da hente med kryss og medbringer på høggeren imorra
har da en 87mod 900 t8 155hk (med org 900kasse)
lurte da på om det er noen forskjeller på kryss og medbringer (passasjersiden) eller er de like til alle 900?
skroten her har 4stk 900 så har noen modeller å velge mellom så er best å begynne med den som passer
(kjøper kun brukt kryss foreløpig, bytter til nytt senere(har allerede ødelagt et nytt et pga defekt medbringer))
indre krysset btw ikke ytre
har da en 87mod 900 t8 155hk (med org 900kasse)
lurte da på om det er noen forskjeller på kryss og medbringer (passasjersiden) eller er de like til alle 900?
skroten her har 4stk 900 så har noen modeller å velge mellom så er best å begynne med den som passer
(kjøper kun brukt kryss foreløpig, bytter til nytt senere(har allerede ødelagt et nytt et pga defekt medbringer))
indre krysset btw ikke ytre
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
jeg tar ivaffall med meg den gamle knuta og medbringeren så ser om de passerm ed en gang ivaffallbjarne n654 skrev:dei små tripodene gikk helt opp til 87, 88 kom dei store.
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Jeg mener å ha lest en plass at drivakslene har forskjellig lengde også, så hvis du bytter til den andre typen kryss (egentlig tripod) og medbringer, så bør du ta med drivakselen også, for sikkerhets skyld. Lengdeforskjellen er noen mm bare, så det er ikke så lett å se det.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
på min bil som var en 84 modell var de stor tripoddane
noen som har peiling på hvor nye medbringare skal skaffast?

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Her er oppskriften for overhaling av drivaksler, nice to have 
http://twinsaabs.com/900_repair/drivetr ... p?nsteps=6

http://twinsaabs.com/900_repair/drivetr ... p?nsteps=6
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Enten byttet kasse eller hubber av en eier før deg. Som Bjarne skriver, de store kom i 87.(et sted mellom Facelift og brekket bak)Datapaal N526 skrev:på min bil som var en 84 modell var de stor tripoddanenoen som har peiling på hvor nye medbringare skal skaffast?
Alt untatt "stjerna" får du på Speedparts, den må du kjøpe på Saab...
Endel 900 og 9000 går om hverandre, så sjekk hva som finnes brukt, nytt er dyrt.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Hei,
har bestemt meg for å kjøpe medbringere på hogger`n, bare bytte side på dem slik at det er friske overflater.
Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?
Eller må jeg ta vinkelsliper å kappe drivakslene nær indre drivledd?
Donorbilen stå på bakken, tungt å komme til og kaldt ute....
har bestemt meg for å kjøpe medbringere på hogger`n, bare bytte side på dem slik at det er friske overflater.
Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?
Eller må jeg ta vinkelsliper å kappe drivakslene nær indre drivledd?
Donorbilen stå på bakken, tungt å komme til og kaldt ute....
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Nei.Macgeier skrev: Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Tar med meg godbilen, så jeg kan sammenligne, regner med at det er likt siden begge er T16 og begge er 1990 modell. Hoggerbilen har faktisk bare 204.000km på tellerverket, men det er en "full size" T16 så medbringerene har antageligvis slitte overflater i fartsretningen, skal bli spennende å se (tar med kamera).Petter 900 T skrev:Bare husk at akselene har forskjellig diameter før/etter 87, og går ikke om hverandre!
(så du ikke kapper opp noe du trenger...)
Petter
Vil først forsøke å få ut hele akseler, vinkelsliperen kommer inn i bildet hvis det blir umulig som for eksempel senterbolter som er "sveisa" fast etc.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Trikset kan være å sette inn en skive på baksiden av hjullageret, da flytter du anlegget for tripod'en tilsvarende! 5 mm har gått på alle mine iallefall! (skal du ha mer så sjekk frigangen på akselen i lengderetning)
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226