forskjell på drivaksler/kryss Og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

forskjell på drivaksler/kryss Og900

Legg inn av janerik171187 » 08 jun 2007, 19:46

skal da hente med kryss og medbringer på høggeren imorra

har da en 87mod 900 t8 155hk (med org 900kasse)

lurte da på om det er noen forskjeller på kryss og medbringer (passasjersiden) eller er de like til alle 900?

skroten her har 4stk 900 så har noen modeller å velge mellom så er best å begynne med den som passer

(kjøper kun brukt kryss foreløpig, bytter til nytt senere(har allerede ødelagt et nytt et pga defekt medbringer))


indre krysset btw ikke ytre
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 08 jun 2007, 20:04

dei små tripodene gikk helt opp til 87, 88 kom dei store.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 08 jun 2007, 20:44

bjarne n654 skrev:dei små tripodene gikk helt opp til 87, 88 kom dei store.
jeg tar ivaffall med meg den gamle knuta og medbringeren så ser om de passerm ed en gang ivaffall
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 08 jun 2007, 23:09

Jeg mener å ha lest en plass at drivakslene har forskjellig lengde også, så hvis du bytter til den andre typen kryss (egentlig tripod) og medbringer, så bør du ta med drivakselen også, for sikkerhets skyld. Lengdeforskjellen er noen mm bare, så det er ikke så lett å se det.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 09 jun 2007, 00:30

den lille tripoden har 23 tenner mens den store har 25, så dei går ikke om en annen.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 19 des 2007, 11:47

Skal også bytte medbringere 1990 og900T16s,
regner med at alle som har brekket bak passer.
Men hva hvis jeg finner en 9000, passer medbringere fra 9000 på min 900?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 des 2007, 14:28

på min bil som var en 84 modell var de stor tripoddane 8) noen som har peiling på hvor nye medbringare skal skaffast?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 des 2007, 10:34

Her er oppskriften for overhaling av drivaksler, nice to have :D

http://twinsaabs.com/900_repair/drivetr ... p?nsteps=6
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 des 2007, 12:12

Datapaal N526 skrev:på min bil som var en 84 modell var de stor tripoddane 8) noen som har peiling på hvor nye medbringare skal skaffast?
Enten byttet kasse eller hubber av en eier før deg. Som Bjarne skriver, de store kom i 87.(et sted mellom Facelift og brekket bak)

Alt untatt "stjerna" får du på Speedparts, den må du kjøpe på Saab...

Endel 900 og 9000 går om hverandre, så sjekk hva som finnes brukt, nytt er dyrt.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 des 2007, 18:51

Hei,
har bestemt meg for å kjøpe medbringere på hogger`n, bare bytte side på dem slik at det er friske overflater.

Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?

Eller må jeg ta vinkelsliper å kappe drivakslene nær indre drivledd?

Donorbilen stå på bakken, tungt å komme til og kaldt ute....
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 des 2007, 21:01

Macgeier skrev: Men er det mulig å ta av medbringere uten å fjerne drivakslene?
Nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 des 2007, 23:11

OK, da blir det vinkelsliper :twisted:
Betaler uansett for de komplette akselene og da gjør jeg som jeg vil :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 des 2007, 09:42

Bare husk at akselene har forskjellig diameter før/etter 87, og går ikke om hverandre!

(så du ikke kapper opp noe du trenger...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 21 des 2007, 10:53

Petter 900 T skrev:Bare husk at akselene har forskjellig diameter før/etter 87, og går ikke om hverandre!

(så du ikke kapper opp noe du trenger...)

Petter
Tar med meg godbilen, så jeg kan sammenligne, regner med at det er likt siden begge er T16 og begge er 1990 modell. Hoggerbilen har faktisk bare 204.000km på tellerverket, men det er en "full size" T16 så medbringerene har antageligvis slitte overflater i fartsretningen, skal bli spennende å se (tar med kamera).

Vil først forsøke å få ut hele akseler, vinkelsliperen kommer inn i bildet hvis det blir umulig som for eksempel senterbolter som er "sveisa" fast etc.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 des 2007, 11:01

Trikset kan være å sette inn en skive på baksiden av hjullageret, da flytter du anlegget for tripod'en tilsvarende! 5 mm har gått på alle mine iallefall! (skal du ha mer så sjekk frigangen på akselen i lengderetning)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar