AC pumpe gåen 9000
Moderator: Moderatorer
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
AC pumpe gåen 9000
Da jeg var og hentet en 89 9000 Turbo i dag og var på vei hjem så skjedde det noe heller dumt. Det kom masse røyk inn i kupeen, jeg fikk slått av motoren og åpnet panseret, der velt det gråblå røyk ut fra AC pumpa, akkurat i mellom reimhjulet og huset på pumpa. Røyken gå seg, og jeg startet bilen igjen, denne gangen med AC slått av og da ryker det i alle fall ikke mer og jeg kom meg de siste km. hjem. Så konklusjonen her er vel at pumpa har tatt kvelden? Hva kan en slik en koste? Og er det det mye jobb å bytte den?
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jeg kan dessverre ikke opplyse deg om pris, men det jeg kan si er at den ikke er så vanskelig å bytte.
Det er av med reimen og av med to bolter som skrur den fast i motoren.
Spørsmålet er om gassen er r12 eller r134a.
Den gamle gassen, r12, er utgått.
Det kan hende noen kan skaffe den, men det tror jeg i så fall er sjelden vare.
Det blir lettere å skaffe gass om du har r134a.
Dette skal være merket i motorrommet et sted.
Det er av med reimen og av med to bolter som skrur den fast i motoren.
Spørsmålet er om gassen er r12 eller r134a.
Den gamle gassen, r12, er utgått.
Det kan hende noen kan skaffe den, men det tror jeg i så fall er sjelden vare.
Det blir lettere å skaffe gass om du har r134a.
Dette skal være merket i motorrommet et sted.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Jørgen N1032
- 1,5 bar
- Innlegg: 464
- Registrert: 01 mai 2007, 13:03
- Medlemsnummer: N1032
- Navn: Jørgen Kvandal
- Bil: 9-5 2,0 t Estate
- Sted: Strømmen
Snakket nettopp med en som har jobbet hos Tholeif aas bilklima (som jeg regner med at du mener). Det finnes en erstatninigs gass for r12 den heter r22. Kan opplyse om at man kan ikke bytte til r134a uten å bytte pumpe, filter ekspansjonventil og koblinger, da r134a vistnokk kjører med høyere trykk.
Jeg anbefaler ikke å bruke Thorleif Aas, de har kosta meg 16k. De laga en masse F....skap med anlegget. Bruk SP. Det gjorde jeg etter det har det ikke vært noe problem.
Jeg anbefaler ikke å bruke Thorleif Aas, de har kosta meg 16k. De laga en masse F....skap med anlegget. Bruk SP. Det gjorde jeg etter det har det ikke vært noe problem.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Jeg var jo der i forrige uke og fikk fyllt på denne erstattningsgassen. De byttet da ingen deler av anlegget. De trykktestet det først for å se om det var tett. Resultatet var da at jeg fikk kaldluft i bilen igjen. SP kan ikke fylle på eldre biler. Har spurt der på flere biler jeg har hatt.
Thorleif Aas ødla også bilen til en kamerat av meg som har en Vito. De skulle montere dieselvarmer og klarte å få vann inn i dieseltilførselsen med det resultat at motoren havarerte minutter etter at den forlot verkstedet. Han har nå NAF advokat på saken.
Thorleif Aas ødla også bilen til en kamerat av meg som har en Vito. De skulle montere dieselvarmer og klarte å få vann inn i dieseltilførselsen med det resultat at motoren havarerte minutter etter at den forlot verkstedet. Han har nå NAF advokat på saken.
- Jørgen N1032
- 1,5 bar
- Innlegg: 464
- Registrert: 01 mai 2007, 13:03
- Medlemsnummer: N1032
- Navn: Jørgen Kvandal
- Bil: 9-5 2,0 t Estate
- Sted: Strømmen
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Slik jeg skjønner det nå, så har du vært på den sjappen og fylt opp anlegget på denne bilen med erstatningsgassen r22, og så har anlegget ditt røket?bZerk skrev:Jeg var jo der i forrige uke og fikk fyllt på denne erstattningsgassen. De byttet da ingen deler av anlegget. De trykktestet det først for å se om det var tett. Resultatet var da at jeg fikk kaldluft i bilen igjen. SP kan ikke fylle på eldre biler. Har spurt der på flere biler jeg har hatt.
Thorleif Aas ødla også bilen til en kamerat av meg som har en Vito. De skulle montere dieselvarmer og klarte å få vann inn i dieseltilførselsen med det resultat at motoren havarerte minutter etter at den forlot verkstedet. Han har nå NAF advokat på saken.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.