AC pumpe gåen 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

AC pumpe gåen 9000

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 17:48

Da jeg var og hentet en 89 9000 Turbo i dag og var på vei hjem så skjedde det noe heller dumt. Det kom masse røyk inn i kupeen, jeg fikk slått av motoren og åpnet panseret, der velt det gråblå røyk ut fra AC pumpa, akkurat i mellom reimhjulet og huset på pumpa. Røyken gå seg, og jeg startet bilen igjen, denne gangen med AC slått av og da ryker det i alle fall ikke mer og jeg kom meg de siste km. hjem. Så konklusjonen her er vel at pumpa har tatt kvelden? Hva kan en slik en koste? Og er det det mye jobb å bytte den?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 11 jun 2007, 19:50

Jeg kan dessverre ikke opplyse deg om pris, men det jeg kan si er at den ikke er så vanskelig å bytte.
Det er av med reimen og av med to bolter som skrur den fast i motoren.

Spørsmålet er om gassen er r12 eller r134a.
Den gamle gassen, r12, er utgått.
Det kan hende noen kan skaffe den, men det tror jeg i så fall er sjelden vare.
Det blir lettere å skaffe gass om du har r134a.

Dette skal være merket i motorrommet et sted.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 19:56

Hos Thorvald Aas Bilklima i Oslo fyller de en erstatningsgass istedet for r12 gassen, har gjort det på en annen bil jeg hadde. Koster 2210,-. pluss mva.

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 20:21

Det er motor med DI hvis det har noe å si på hvilken gass det skal være? Sist jeg hørte pris på gassfylling hos SP tok de 1500,- for den vanlige gassen.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 jun 2007, 20:45

Den gamle gassen har vel gått ut fordi den var farlig eller noe i den duren så du får nok ikke tak i det hvis det eventuellt skulle være det i den mener jeg :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 20:49

Som jeg sa så har de erstattningsgass hos Thorvald Aas Bilklima i Oslo. Fungerer perfekt.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 jun 2007, 20:54

Erstatningsgassen er vel bare den vanlige R134a vel ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 20:58

Nei, er en annen type gass. Dyrere.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 jun 2007, 21:01

Å fysjda . Synes vanlig gass er dyrt nok jeg :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 464
Registrert: 01 mai 2007, 13:03
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Legg inn av Jørgen N1032 » 11 jun 2007, 21:04

Snakket nettopp med en som har jobbet hos Tholeif aas bilklima (som jeg regner med at du mener). Det finnes en erstatninigs gass for r12 den heter r22. Kan opplyse om at man kan ikke bytte til r134a uten å bytte pumpe, filter ekspansjonventil og koblinger, da r134a vistnokk kjører med høyere trykk.
Jeg anbefaler ikke å bruke Thorleif Aas, de har kosta meg 16k. De laga en masse F....skap med anlegget. Bruk SP. Det gjorde jeg etter det har det ikke vært noe problem.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 21:43

Jeg var jo der i forrige uke og fikk fyllt på denne erstattningsgassen. De byttet da ingen deler av anlegget. De trykktestet det først for å se om det var tett. Resultatet var da at jeg fikk kaldluft i bilen igjen. SP kan ikke fylle på eldre biler. Har spurt der på flere biler jeg har hatt.

Thorleif Aas ødla også bilen til en kamerat av meg som har en Vito. De skulle montere dieselvarmer og klarte å få vann inn i dieseltilførselsen med det resultat at motoren havarerte minutter etter at den forlot verkstedet. Han har nå NAF advokat på saken.

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 464
Registrert: 01 mai 2007, 13:03
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Legg inn av Jørgen N1032 » 11 jun 2007, 21:49

Forklarte meg kanskje litt dumt. Det med å bytte pumpe m/mer var hvis man skulle gå over til r134a :D
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 21:51

:D OK

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 11 jun 2007, 21:56

bZerk skrev:Jeg var jo der i forrige uke og fikk fyllt på denne erstattningsgassen. De byttet da ingen deler av anlegget. De trykktestet det først for å se om det var tett. Resultatet var da at jeg fikk kaldluft i bilen igjen. SP kan ikke fylle på eldre biler. Har spurt der på flere biler jeg har hatt.

Thorleif Aas ødla også bilen til en kamerat av meg som har en Vito. De skulle montere dieselvarmer og klarte å få vann inn i dieseltilførselsen med det resultat at motoren havarerte minutter etter at den forlot verkstedet. Han har nå NAF advokat på saken.
Slik jeg skjønner det nå, så har du vært på den sjappen og fylt opp anlegget på denne bilen med erstatningsgassen r22, og så har anlegget ditt røket?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 22:09

Nei. Beklager hvis det ser sånn ut. Jeg fylte opp en annen 9000 jeg har hos Aas. Det gikk helt fint. Problemet er en 9000 jeg hentet i dag, der pumpa røk mens jeg kjørte den hjem.

Svar