Motorhavari SAAB 2,2 TID
Moderator: Moderatorer
Motorhavari SAAB 2,2 TID
Hei!
Jeg håper det er noen som kan svare meg på følgende:
Jeg har nettopp (14 dager siden) fått i gang turboen igjen på SAAB'en min. Etter feilsøk fikk jeg beskjed fra verkstedet om at luftmengdemåleren måtte skiftes. Og, så ble gjort.
Så i 14 dager har jeg vært den lykkelige eier av en ganske så kvikk bil. I dag skulle jeg ta en forbikjøring i 60-sone og gav på i 2. giret. Resultatet var diverse brudd på "akslinger i motoren". Blant annet er visstnok veivakslingen skadet og må skiftes. Pluss diverse annet!
Jeg vet at det skal være en mekanisme som kobler ut turboen ved for høyt turtall.
Dersom denne funker skulle det altså ikke være fare for det som har skjedd her?
Eller?
Så, mitt spørsmål blir da: Dersom verkstedet har oversett at denne utkoblingsmekanismen av turboen ved for høyt turtall ikke funket, kan det være årsaken til motorhavariet?
Er det noen annen forklaring?
Har noen hørt om lignende tilfeller?
Er veldig takknemlig dersom noen har synspunkter på denne saken her!
Jeg håper det er noen som kan svare meg på følgende:
Jeg har nettopp (14 dager siden) fått i gang turboen igjen på SAAB'en min. Etter feilsøk fikk jeg beskjed fra verkstedet om at luftmengdemåleren måtte skiftes. Og, så ble gjort.
Så i 14 dager har jeg vært den lykkelige eier av en ganske så kvikk bil. I dag skulle jeg ta en forbikjøring i 60-sone og gav på i 2. giret. Resultatet var diverse brudd på "akslinger i motoren". Blant annet er visstnok veivakslingen skadet og må skiftes. Pluss diverse annet!
Jeg vet at det skal være en mekanisme som kobler ut turboen ved for høyt turtall.
Dersom denne funker skulle det altså ikke være fare for det som har skjedd her?
Eller?
Så, mitt spørsmål blir da: Dersom verkstedet har oversett at denne utkoblingsmekanismen av turboen ved for høyt turtall ikke funket, kan det være årsaken til motorhavariet?
Er det noen annen forklaring?
Har noen hørt om lignende tilfeller?
Er veldig takknemlig dersom noen har synspunkter på denne saken her!
Jeg vil jo tro at det er ei trurtalls sperre som begrenser hvor fort motoren får lov til å gå rundt.. jeg har aldri hørt om sensorer som kutter turbotrykk hvis motoren går for fort rundt... vil heller tro det er ei turtalls sperre som slår inn og begrenser bensin\tenning så den ikke får gå fortere så den blir ødelagt..
Har du peila olja etter du fikk den igjen fra verkstedet?
Hva skjedde like før det smalt? Hvordan var lyden? Uansett, veldig kjedelig sak..
Har du peila olja etter du fikk den igjen fra verkstedet?

Hva skjedde like før det smalt? Hvordan var lyden? Uansett, veldig kjedelig sak..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
På dieselmotor er det mengden diesel som begrenser turtallet, evt forbrenningshastigheten hvis den får nok diesel...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er en dieselmotor. Den får diesel, og den selvtenner (innsprøytningstidspunkt bestemmer tenntidspunkt).Morti skrev:bensin\tenning
2,2TiD er da kjent for å være en driftssikker sak, hvor langt har motoren din gått? At veiva har knekt synes jeg høres rimelig spesielt ut! Om motoren har gått veldig langt, eller fått dårlig eller manglende smøring, så kan lagrene ha gått, men at veivakslingen har knekt har jeg aldri hørt om på en standardmotor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Åja, fikk ikke helt med meg at det var en dieselpurke 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Er dette noe bilmekanikerene har sagt til deg? Du kan vel ikke utdype det litt mer?Resultatet var diverse brudd på "akslinger i motoren". Blant annet er visstnok veivakslingen skadet og må skiftes. Pluss diverse annet!
Altså "noen" akslinger har knekt og veiva har blitt skada? Hvem sier at veiva har knekt her??
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Motorhavari SAAB 2,2 TID
Hei!
Det var nok en rimelig unøyaktig beskrivelse jeg gav i første innlegg.
Men, her er det som verkstedet skriver:
"Det viser seg at en eksosventil på sylinder nr 1 er knekt, bit av vipparm
har lagt seg i mellom og trykket ned ventil .
Ventil har gått i stempel , knekt og laget skader på topp,stempel og ripe
i blokk."
Verkstedet sier altså at alt dette er utløst av en vippearm som er gått til brudd!
Så, jeg lurer altså på om det er noen som har vært borti / hørt om lignende problem på 9-3 TID. Dette er forresten en 2001 mod som har gått 145 000km! Og, som var på "storservice" i februar i år!
Og 145 000 km er vel litt vel tidlig for motorhavari på en SAAB?
StigL
Det var nok en rimelig unøyaktig beskrivelse jeg gav i første innlegg.
Men, her er det som verkstedet skriver:
"Det viser seg at en eksosventil på sylinder nr 1 er knekt, bit av vipparm
har lagt seg i mellom og trykket ned ventil .
Ventil har gått i stempel , knekt og laget skader på topp,stempel og ripe
i blokk."
Verkstedet sier altså at alt dette er utløst av en vippearm som er gått til brudd!
Så, jeg lurer altså på om det er noen som har vært borti / hørt om lignende problem på 9-3 TID. Dette er forresten en 2001 mod som har gått 145 000km! Og, som var på "storservice" i februar i år!
Og 145 000 km er vel litt vel tidlig for motorhavari på en SAAB?
StigL
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
havari
Eneste jeg har hørt om er hos min lokale forhandler på Verdal.De hadde vært borti en med knekt ventil,som så forusaket havari.Ellers så hadde de bare positive ting å si om driftsikkerheten på 2.2tid.... 

2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Dette høres jo ut som noe som er forårsaket av metalltretthet eller lignende, kan skje med hvilken som helst del i hvilken som helst motor. Ikke noe som kan kalles vanlig, men det skjer jo så klart at en gang i blant. Enten delen kan være laget av et dårlig emne, noe kan ha skjedd i produkjon som har svekket den, noe kan ha skjedd ved montering, osv, osv...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1