Motorhavari SAAB 2,2 TID

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Stig L
Innlegg: 2
Registrert: 14 jun 2007, 23:25

Motorhavari SAAB 2,2 TID

Legg inn av Stig L » 14 jun 2007, 23:55

Hei!
Jeg håper det er noen som kan svare meg på følgende:
Jeg har nettopp (14 dager siden) fått i gang turboen igjen på SAAB'en min. Etter feilsøk fikk jeg beskjed fra verkstedet om at luftmengdemåleren måtte skiftes. Og, så ble gjort.

Så i 14 dager har jeg vært den lykkelige eier av en ganske så kvikk bil. I dag skulle jeg ta en forbikjøring i 60-sone og gav på i 2. giret. Resultatet var diverse brudd på "akslinger i motoren". Blant annet er visstnok veivakslingen skadet og må skiftes. Pluss diverse annet!
Jeg vet at det skal være en mekanisme som kobler ut turboen ved for høyt turtall.
Dersom denne funker skulle det altså ikke være fare for det som har skjedd her?
Eller?

Så, mitt spørsmål blir da: Dersom verkstedet har oversett at denne utkoblingsmekanismen av turboen ved for høyt turtall ikke funket, kan det være årsaken til motorhavariet?
Er det noen annen forklaring?
Har noen hørt om lignende tilfeller?

Er veldig takknemlig dersom noen har synspunkter på denne saken her!

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 15 jun 2007, 00:00

Jeg vil jo tro at det er ei trurtalls sperre som begrenser hvor fort motoren får lov til å gå rundt.. jeg har aldri hørt om sensorer som kutter turbotrykk hvis motoren går for fort rundt... vil heller tro det er ei turtalls sperre som slår inn og begrenser bensin\tenning så den ikke får gå fortere så den blir ødelagt..

Har du peila olja etter du fikk den igjen fra verkstedet? :)

Hva skjedde like før det smalt? Hvordan var lyden? Uansett, veldig kjedelig sak..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2007, 00:38

På dieselmotor er det mengden diesel som begrenser turtallet, evt forbrenningshastigheten hvis den får nok diesel...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 15 jun 2007, 02:00

Tviler på at turboen fikk veivakslingen til og gå. KJedelig sak dette. Har opplevd noe lignende selv;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2007, 11:43

Morti skrev:bensin\tenning
Det er en dieselmotor. Den får diesel, og den selvtenner (innsprøytningstidspunkt bestemmer tenntidspunkt).

2,2TiD er da kjent for å være en driftssikker sak, hvor langt har motoren din gått? At veiva har knekt synes jeg høres rimelig spesielt ut! Om motoren har gått veldig langt, eller fått dårlig eller manglende smøring, så kan lagrene ha gått, men at veivakslingen har knekt har jeg aldri hørt om på en standardmotor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 15 jun 2007, 13:55

Åja, fikk ikke helt med meg at det var en dieselpurke :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 15 jun 2007, 15:14

Resultatet var diverse brudd på "akslinger i motoren". Blant annet er visstnok veivakslingen skadet og må skiftes. Pluss diverse annet!
Er dette noe bilmekanikerene har sagt til deg? Du kan vel ikke utdype det litt mer?

Altså "noen" akslinger har knekt og veiva har blitt skada? Hvem sier at veiva har knekt her??
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Stig L
Innlegg: 2
Registrert: 14 jun 2007, 23:25

Re: Motorhavari SAAB 2,2 TID

Legg inn av Stig L » 25 jun 2007, 21:12

Hei!
Det var nok en rimelig unøyaktig beskrivelse jeg gav i første innlegg.

Men, her er det som verkstedet skriver:

"Det viser seg at en eksosventil på sylinder nr 1 er knekt, bit av vipparm
har lagt seg i mellom og trykket ned ventil .
Ventil har gått i stempel , knekt og laget skader på topp,stempel og ripe
i blokk."

Verkstedet sier altså at alt dette er utløst av en vippearm som er gått til brudd!

Så, jeg lurer altså på om det er noen som har vært borti / hørt om lignende problem på 9-3 TID. Dette er forresten en 2001 mod som har gått 145 000km! Og, som var på "storservice" i februar i år!

Og 145 000 km er vel litt vel tidlig for motorhavari på en SAAB?

StigL

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

havari

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 25 jun 2007, 21:33

Eneste jeg har hørt om er hos min lokale forhandler på Verdal.De hadde vært borti en med knekt ventil,som så forusaket havari.Ellers så hadde de bare positive ting å si om driftsikkerheten på 2.2tid.... :D
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jun 2007, 22:19

Dette høres jo ut som noe som er forårsaket av metalltretthet eller lignende, kan skje med hvilken som helst del i hvilken som helst motor. Ikke noe som kan kalles vanlig, men det skjer jo så klart at en gang i blant. Enten delen kan være laget av et dårlig emne, noe kan ha skjedd i produkjon som har svekket den, noe kan ha skjedd ved montering, osv, osv...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar