Hjelp til kjøp av 96 9000 (viktig, se siste post)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Hjelp til kjøp av 96 9000 (viktig, se siste post)

Legg inn av Pasient N657 » 19 jun 2007, 13:51

Nå har jeg funnet ut at jeg orker ikke reparere den gamle bilen min lengre. Den er for gammel, og det er for mye feil med den.

Bilen jeg nå har sett meg ut et er mørk blå M96 9000 CS LTT.

Bilen har rulla 156 000, og motoren har gått 140 000. Motoren og masse deler er byttet av en som har vært verkstedsmester på SAAB i 15 år. Så arbeidet burde jo være godt utført.

Han sier selv at bilen er teknisk strøken, og at motoren er helt tett, og fri for alt som måtte være av lekkasjer.

Bilen er ganske slitt i lakken, mye steinsprang og sånt. Interiøret er av grått stoff og ganske så kjedelig. Bilen i seg selv er en ganske kjip 9000. Den har blant annet ikke takluke, men har resten av utstyret man forventer i en 9000. El vinduer, el speil, setevarmere, servo, abs, airbag, alarm, sentrallås undt zu weiter.

Jeg har vært og tatt bilen i nærmere øyesyn, og det eneste jeg fant av rust var litt overflate rust mellom døra og framskjermen foran, og noe på passasjerdøra, i kanten. Ikke noe alvorlig, bare litt overflate rust.

Jeg skal og prøvekjøre den i dag, og om jeg liker bilen og ikke finner noen feil, så skal jeg få naf-test på den, og om den er positiv, kjøper jeg bilen.

MEN!

Hva burde jeg se etter? Hva er de mest vanlige feilene på m96 9000? Noen som har noen tips angående dette?

Btw, bilen er jo en lavtrykksturbo. Det er ganske enkelt og chippe disse opp til en ca 180-190 hk? Og hva tåler drivverket? Jeg vet girkassene til saab ikke er noe og rope hurra for, men hvor mye tåler de?

Bilen går foresten for 50 000.

Takker for svar :)
Sist redigert av Pasient N657 den 26 jun 2007, 16:59, redigert 1 gang totalt.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 19 jun 2007, 14:19

Girkassene skal holde rundtom 440 Nm.
Skal ikke være noe problem for deg å kjøre 250 hester, dvs. en BSR chip, eksos og luftfilter.. så havner du ca. der..
Lykke til!
Tor henter jo Aero-interiør støtt og stadig.. hør om du får kjøpt noe fra han ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 21 jun 2007, 13:29

Høres jo bra ut, men med lærlingelønn blir det ikke akkurat gjort noen store endringer med det første.

Det som skal kjøpes til bilen om jeg får den blir:

Refleksplate bak.
Nye lykteglass bak, venstre side.
Midtarmlene i sort skinn.
Hvite blinklys på sidene.
Spredere.

Andre ting får vente til jeg har bedre lønn. Eventuelt vinner i lotto :P

Men er det noen som har noen andre tips? Angående hva som bruker og være feil på disse bilene, samt hva jeg burde se etter?

Tingen skal på naf-test på tirsdag i neste uke.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jun 2007, 17:17

Pasient skrev: Spredere.
Mener du dyser, eller tåkelys? Med hvilken programvare i så fall?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 21 jun 2007, 21:34

Spredere som i tåkelys :P

Må vel oppgradere en god del andre ting før jeg trenger og tenke på dysene.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 26 jun 2007, 16:58

Kan noen være så snille og hjelpe meg?

Bilen var på naf test i dag, og de fant ut av støtdempere foran, bremseskiver foran og en hovedlykt burde byttes.

Så jeg ringte selger, snakket med han om dette, og han sa at om han skulle fikse alt det, så ble bilen dyrere.

Jeg snakket med han som har fiksa opp bilen, og han skulle gjøre arbeidet selv og han snakka noe om nesten 5000 i deler.

Så, jeg ringte fyren og sa 55 000, og da skulle ALT være fikset, men jeg har ikke fått noe svar.

Så jeg spør dere, er bilen virkelig verdt 55 000 ?

Kjappe fakta

1996 9000 CS, 2,0 LTT.

Km stand: 152 000

Utstyr: Alarm, airbag, abs, fjernstyrt sentrallås, el vinduer, el speil, el åpning av bagasjeluke, nedfellbare bakseter, servo.

Teknisk stand: Strøken, hvis det nevnt tidligere blir byttet.

Pris: 55 000.

Ville dere kjøpt bilen?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 26 jun 2007, 17:08

Jeg har ikke helt oversikt på prisnivåer, men vil kommentere at noe NAF sier BØR byttes er ikke det samme som at bilen havarerer rundt neste sving. NAF er ofte litt i overkant pirkete for å si det slik.
Dette er jo også noe du fint kan fikse selv, både lykt, bremseskiver og dempere er da noe "hvem som helst" kan skifte med litt hjelp fra Haynes.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt bilen som den er, og heller brukt feilene som prutningsmonn...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 26 jun 2007, 17:11

Jeg vet jeg greier og bytte det selv, men saken er at min mor står for lånet. Og her hjelper det ikke og prøve å forklare at dette ikke er noe alvorlig feil. Det eneste svaret jeg får er "naf sa jo det".

Og å kjøpe bilen slik som den står, er vel i hennes øyne uaktuelt.

Og btw, passer bremseskivene fra min 87 9000 over på denne 96 modellen?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 26 jun 2007, 17:25

Pasient N657 skrev:Jeg vet jeg greier og bytte det selv, men saken er at min mor står for lånet. Og her hjelper det ikke og prøve å forklare at dette ikke er noe alvorlig feil. Det eneste svaret jeg får er "naf sa jo det".

Og å kjøpe bilen slik som den står, er vel i hennes øyne uaktuelt.

Og btw, passer bremseskivene fra min 87 9000 over på denne 96 modellen?
Jeg syns vel kanskje det er litt i overkant å betale selger 5000 for å utbedre kjente feil på en bil han skal selge. Når han sier bilen er teknisk strøken og den ikke er det, ville jeg forventet at han enten utbedret feilene før salg uten omkostninger, eller solgte bilen tilsvarende billigere.

Forstår jo at din mor er skeptisk, men enkel logikk må hun da forstå. Det at NAF påpeker et par slitedeler som må skiftes er jo bare hva man må forvente på en bruktbil.

Etter mine utregninger koster forresten delene som trengs ca. 4000,- på Speedparts, medlemsrabatt ikke fratrukket.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 26 jun 2007, 17:48

For støtdempere og bremseskiver foran så blir det 2227,- pluss frakt, det er med medlemsrabatt. Hovedlykt ser jeg ikke vitsen med og bytte. SÅ pirken orker jeg ikke være, for lykta fungerer utmerket.

Og det greier jeg og bytte selv. Jeg har vært å snakket fornuft med henne nå, nå gjenstår det bare og høre med selger.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar