Bensinlekkasje fra H******! *oppdatert med bilde*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Bensinlekkasje fra H******! *oppdatert med bilde*

Legg inn av Saabfan » 25 jun 2007, 02:36

Jeg kjører hjem fra fisketur og synes at motoren mangler litt kraft og går ujevnt. ETterhvert synes jeg nesten at jeg kan se at tankmåleren synker, jeg stopper og skal se under etter lekkasje, men bare i det jeg går ut av bilen kan jeg høre en foss som spruter ut bensin under tanken, jeg ser umiddelbart at det er en enorm lekkasje og en 20 cm tykk lekkasjestripe bak bilen.

Jeg hiver meg i bilen og kommer meg så vidt hjem og dytter bilen i garasjen.

Jeg åpner dekselet til bensinpumpen og ser noe som jeg skal ta bilde av og legge ut her: en skikkelig dam med bensin omgitt av noe som ser ut til å være et gammelt forsøk på å tette pumpen med silikon.

Pumpen må byttes. Men hvilken pumpe trenger jeg? Så at de hadde en del forskjellige på biltema rundt 4-500, og mekonomen har en til 1300. Regner med det er en enkel sak å bytte?

Hvordan får jeg den ut? Så bare en liten torx-skrue mellom "pressure"-slangen og returslangen...

I tillegg så jeg at det hadde dryppet bensin fra et sted under motoren, altså under fra framvognen et sted. Hvor kan dette være og hva er sammenhengen med pumpelekkasjen?

Hva er forskjellen på turbobensinpumpe og vanlig (det var nemlig en til turbomodeller)?

Bilde

Har nå sett nærmere på saken. Det mangler en tapp, en slags mothake på den slangen merket pressure. Så den blir trykket helt opp av hullet og bensinen spruter ut. Kan man bare bytte den gule plastdelen? Er det samme pumpe på alle 900i 88-93 inkludert 2.1 literen?

Den fremre bensinlekkasjen viser seg å være servoolje, igjen! Det lekker i overgangen mellom pumpens trykkside og det påfølgende røret som jeg byttet i februar! Hva kan være grunnen?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 jun 2007, 08:51

Det er en Walbro pumpe, og den tar du ut ved å skru opp den store grå "taggete" ringen som omringer hele. Det finnes et verktøy for dette, men det går å få den opp uten også.

Det der var ikke pent, slangen til venstre er ikke original, den er montert i etterkant.
Jeg har et sett med hele rør til walbro liggende, om du finner ut at du må bytte. Desverre ingen pumpe.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2007, 10:04

Om jeg husker rett så har ikke jeg den gule plastdelen der på min bil, heller ingen mothaker på koblingene. Hos meg mener jeg at de hvite niplene bare er tredd nedpå, og det er jo tett, men ellers er det likt. Gå på skroten og hent deg et nytt armatur, altså den hvite plastgreia som du ser nedi der, med niplene til slangene, og bytt det. Pumpa trenger du jo ikke å ta med, da den du har virker, så da bør det ikke bli så dyrt.

For å demontere så gjør du som Børre sier, sitter ringen hardt så tar du en flat skrutrekker og setter inntil ett av hakkene i plastringen og dunker forskitig i skruretning. Det er ingen andre skruer, når ringen er løs kan du løfte armaturet med pumpe og alt rett opp, etter at du har dratt løs niplene til bensinslangene. De kan sitte godt og knekker lett, så vær forsiktig.

Lykke til, det der så ikke pent ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 27 jun 2007, 14:27

Så det funker ikke å bare bytte den gule delen? Tenkte kanskje den satt fast med den torxskruen der..

Vil unngå å skru ut den ringen, av to grunner:

- det er fort gjort å miste løs silikon/annen drit ned i tanken når jeg åpner opp driten.

- det er mulig jeg får problemer med å få det tett igjen rundt ringen der. Og det lekker jo ikke der nå...

Er pumpen/armaturet originalt? Noen som vet hvilke modeller som har akkurat denne pumpen?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2007, 18:34

Saabfan skrev:Så det funker ikke å bare bytte den gule delen? Tenkte kanskje den satt fast med den torxskruen der..
Jo, det kan du godt prøve. Men sjekk at ikke pakninga i skjøten der er ødelagt først.

Armaturet er en originaldel ja, sitter på alle og900 jeg har sett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar